- Startsida
- Återvinning
- Sophämtning
- Hämtning av trädgårdsavfall
Hämtning av trädgårdsavfall
Du får ett särskilt kärl för trädgårdsavfall som töms varannan vecka under perioden april–november.
Så fungerar det
Vi ställer ut ett kärl för trädgårdsavfall hemma hos dig. Kärlet rymmer 370 liter. Tömning sker varannan vecka under perioden april–november. När årets tömningsperiod är över behåller du kärlet hos dig inför nästa säsong. Trädgårdsavfallshämtningen förlängs automatiskt från år till år, om du inte meddelar oss annat.
Detta får du lägga i kärlet
- gräsklipp och löv
- rens från rabatten och ogräs
- ris och kvistar från buskar
- blommor, växter och fallfrukt.
Lägg trädgårdsavfallet löst i kärlet. Använd inte säckar, påsar eller annat emballage. Har du mycket fallfrukt dela upp det i flera hämtningar.
Detta ska sorteras och lämnas på annat sätt
- stammar och stubbar. Lämna på återvinningscentralen.
- större mängder fallfrukt. Ska lämnas på återvinningscentralen. Tunnan blir för tung att hantera om den fylls med frukt.
- jord, förutom det som är kvar på rötterna. Lämna på återvinningscentralen.
- sten, sand och grus. Lämna på återvinningscentralen
- plastpåsar eller plastsäckar.
- invasiva arter som till exempel jätteloka, blomsterlupiner, pakslide och jättebalsamin. Ska lämnas i förslutna säckar på återvinningscentralerna. Mindre mängd invasiva arter kan du lägga i dubbla plastpåsar och sortera som restavfall. Läs mer om invasiva arter här.
Vad betalar du?
Tjänsten kostar 909 kronor per säsong (pris justerat 2024). Priset omfattar utkörning av kärlet och tömning varannan vecka under perioden april–november.
Hämtningsdagar
För dig som redan har beställt hämtning av trädgårdsavfall:
- Om du har hämtning jämn vecka startar vi måndag eller fredag vecka 14 och hämtar sista gången vecka 44.
- Om du har hämtning udda vecka startar vi måndag eller fredag vecka 15 och hämtar sista gången vecka 45.
- I kartan nedan ser du om du har hämtning jämn eller udda vecka.
Se på kartan om vi hämtar i ditt område
På kartan kan du se inom vilka områden vi hämtar trädgårdsavfall och du kan även söka efter en adress.
Om din adress finns inom området och du vill beställa hämtning, skriv i beställningen nedan.
Fler sätt att se datum för hämtning av trädgårdsvfall är via appen eller på Mina Sidor/Miljötjänster
Har inte tunnan blivit tömd?
Orsaker kan vara att:
- Innehållet sitter fast eller är fastfruset
- Trädgårdstunnan är för tung
När det är minusgrader kan det hända att avfallet fryser fast i kärlet vilket gör att vi inte kan tömma kärlet. Ett tips är att lägga några grenar i botten på kärlet för att förhindra fastfrysning. Om det ändå fryser fast kan du använda en grep eller spade för att lossa trädgårdsavfallet.
Vi utför inga extra tömingar av trädgårdskärl. Blir det avfall kvar så töms det nästa ordinarie tömning förutsatt att allt avfall är löst.
Beställ eller avsluta hämtning av trädgårdsavfall
Den här tjänsten kan du få om du bor i Falu tätort, Grycksbo och Sundborn.
Fyll i formuläret nedan för beställning, eller kontakta kundtjänst.
Det går bra att beställa ett trädgårdskärl även när säsongen har börjat. Bokar du hämtning mitt i säsongen betalar du bara för de hämtningar som återstår.
Om du skickar in formuläret utanför vår kontorstid tar vi emot det följande vardag och meddelar dig när din beställning är registrerad. Fält markerade med * är obligatoriska att fylla i.
Frågor och kontakt
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta kundtjänst.