- Startsida
- Återvinning
- Våra återvinningsprojekt
- Ingen reklam tack
Gör något planetsmart - säg nej tack till reklam!

Varje år lämnar vi Falubor cirka 1 800 ton tidningar och papper för återvinning. Av det är 900 ton reklam, vilket motsvarar 10 000 träd (!). Om alla vi som bor i kommunen säger ”nej tack” till reklam, skulle dessa 10 000 träd kunna växa vidare och göra nytta på annat sätt. Är du med?
I Falu kommun har vi kommit en bra bit när det gäller hållbar utveckling. Många väljer den förnybara och lokalproducerade elen. Vi är duktiga på källsortering, återvinning och återbruk. Många av oss kör elbil, shoppar mindre och minskar matsvinnet.
Alla dessa små handlingar vi utför i vardagen spelar faktiskt roll. Nu tar vi tillsammans ännu ett steg: vi säger “nej tack” till reklam i brevlådan.
Alla reklamblad, kataloger och broschyrer som landar i våra brevlådor går fint att återvinna och göra nytt papper av. Men det är dubbelt så bra för klimatet att inte tillverka dem alls! Att tacka nej till utskick – som många gånger inte ens blir lästa – är en minimal handling, som faktiskt kan ge stor effekt om vi är många som utför den.
Hämta din "nej tack till reklam"-dekal
Vi har tagit fram en dekal till brevlådan eller postfacket som du kan hämta på våra återvinningscentraler i Falun, Svärdsjö och Bjursås. Om du inte har vägarna förbi åvc:erna kan du beställa en dekal i formuläret nedan.
Om du ändå vill få reklam från dina favoritbutiker – välj digital reklam. Obs: Du kommer fortfarande att få samhällsinformation och vissa gratistidningar i brevlådan.
Hur många ton har vi minskat?
Vi vet att tillsammans är det möjligt att skapa stora förändringar. Därför blir det riktigt spännande att se hur mycket vi faktiskt minskar mängden reklam i våra tidnings- och papperscontainrar.
Under 2022 har vi som mål att minska mängden reklam från 900 ton till 800 ton, alltså 100 ton. Här ser du resultatet:
2021 | Hösten 2022 | Totalt 2022 |
---|---|---|
900 ton (10 000 träd) | ? | ? |
Så kan du göra ännu mer skillnad
När du ändå är inne i ett härligt flow och väljer bort reklamen i brevlådan - varför inte fortsätta din förändringsresa? Så här kan du utmana dig själv och andra!