- Startsida
- Om oss
- Hållbarhet
- Engagerad samhällsbyggare
Engagerad samhällsbyggare

Vi finns i människors vardag och vi drivs av en vilja att utvecklas i takt med våra kunders behov och förväntningar. Vi bryr oss på riktigt!
Kundnöjdhet - fortsatt utveckling
I kundundersökningen 2023 kom det bland annat fram en del önskemål kring webbsidan, Mina sidor och appen. Dessa tre områden har vi under 2024 fortsatt att utveckla, och arbetet fortsätter, bland annat genom utvecklingsprogrammet ”Digital kundresa. Vår ambition är att våra kunder ska uppleva oss enkla och smidiga, oavsett kanal eller frågeställning. Detta arbete har under året intensifierats.
Vi har påbörjat och genomfört ett flertal initiativ för att förenkla och erbjuda funktioner som underlättar våra kunders vardag, bland annat:
- Infört digital brevlåda hos Kivra
- Kund kan följa status på sina ärenden i Mina sidor
- Kund kan anmäla e-faktura och Autogiro på Mina sidor
- Uppdaterat layouten i appen och förberett den för framtida digitala tjänster
- Kund kan få notiser i appen vid strömavbrott
- Kund kan Chatta i appen
- Förtydligat information på webbplatsen fev.se och lagt till fler digitala formulär för bland annat beställningar
- Lanserat en digitala utbildningsweb, ”Så funkar det” där webb-besökare kan lära sig mer och gå på digitalt studiebesök på Falu Återvinningscentral, Kraftvärmeverket och Reningsverket.
När det gäller kundärenden tar vi emot ca 41 500 kundärenden per år varav ca 50% kommer digitalt. Vi har svarstider på telefonen på i snitt ca 2 min och svarstider på chatten på i snitt 5 sek.
Samarbeten och sponsring
Falu Energi & Vatten ska vara en förebild på vägen för att uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar värld till år 2030. Alla de 17 målen i Agenda 2030 är viktiga för hållbar utveckling och vi ser att vi genom vår sponsring även har möjlighet att påverka andra mål än de rent produkt- och tjänsteorienterade. Därför prioriterar vi sponsorsatsningar som på ett tydligt sätt stöder några av de mål som mera handlar om social hållbarhet:
- Mål 1 – Ingen fattigdom
- Mål 3 – God hälsa och välbefinnande
- Mål 4 – God utbildning för alla
- Mål 5 – Jämställdhet
- Mål 10 – Minskad ojämlikhet
- Mål 16 – Fredliga och inkluderande samhällen
Vi har under 2024 haft fler än 30 sponsringssamarbeten över hela kommunen.
Många samarbeten är relaterade till idrottsföreningar, men även tekniktävlingar, nattvandring, leksaksbyte, stadsfester och allsång har varit föremål för samarbete under året.
FEV är partner och möjliggörare för ”Alla på Plan” som är ett samhällsinitiativ startat av IBF Falun. Innebandyföreningens projekt riktar sig till barn och ungdomar i Falu kommun. Via projektet har IBF Falun etablerat samarbeten med ett antal grundskolor i kommunen där föreningens spelare kommer att genomföra regelbundna besök på skolorna för att möta och coacha barn och unga. Syftet med samarbetet är att främja en aktiv och hälsosam livsstil för barn och ungdomar samt att motverka hot, hat, och utanförskap genom innebandy och vägledning från föreningens spelare.