Aviseringar

Här får du veta hur du ändrar dina inställningar för aviseringar (eller påminnelser) i Mina sidors "Min profil".

Steg 1 - klicka på ditt namn i menyn.

Steg 2 - "Min profil" öppnas.

Steg 3 - klicka på "Avisering".

Påminnelse i appen

Under fliken Avisering (=påminnelse) ser du inställningar liknande bilden nedan. Alla kunder ser samma sak, därför kan du se sådant som inte är relevant för dig.

Vi erbjuder ett sätt att få en påminnelse om soptömning och det är i appen Falu Energi & Vatten, och då behöver du ha valti "Push-meddelande EMC", och det betyder "skicka en påminnelse i appen Falu Energi & Vatten".

Om du inte vill ha en påminnelse kan du stänga av funktionen. Men om du inte har gjort ett aktivt val kommer du att få en påminnelse i appen. Du måste alltså aktivt välja "AV" för att stänga av påminnelsen.

Det går inte att göra mer detaljerade inställningar, som till exempel hur långt innan du vill ha en påminnelse, utan följande gäller:

Tömning av hushållsavfall
Påminnelse kommer i appen dagen innan planerad tömning.

Tömning av trädgårdsavfall
Påminnelse kommer i appen dagen innan planerad tömning.

Tömning av slam
Påminnelse om planerad tömning kommer i appen torsdagen innan den tvåveckorsperiod då tömningen är planerad att utföras.

Du får även automatiskt ett sms inför planerad slamtömning om du har slamtömning. Du kan ändra det telefonnumret under rubriken Min profil/Kunduppgifter. Läs mer i hjälpen Kunduppgifter.

Utförd tömning av slam

Information om utförd tömning kommer i appen inom en timme efter tömning.

Hur får jag notis vid hämtning av avfall, slam och trädgårdavfall?

Du behöver logga in i appen för att löpande få meddelanden vid soptömning, slamtömning och tömning av trädgårdsavfall. Att stänga appen har däremot ingen betydelse, du kommer fortfarande att få ett meddelande så länge du inte aktivt loggat ut.

Notis till annan användare än till dig som är kund

Om du vill att en annan familjemedlem än du som är kund hos oss ska få meddelanden till appen, till exempel notis om tömning, så kan du lägga till personen som en extra användare i Mina sidor och tilldela personen ett lösenord.

Läs om hur du lägger till en extra användare

När du som är kund lagt till den extra användaren och gett den sitt lösenord laddar personen ned appen på sin telefon, loggar in med ditt kundnummer, men med sitt eget lösenord (BankD fungerar inte). Klart! Nu kommer personen att få notiser om bland annat tömning. Viktigt för att det ska fungera är att inte logga ut från appen innan den stängs ned. Kolla också i inställningarna i telefonen att notiser är påslaget.