Nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.
Så klarade vi stormen Alfrida
Det blev en blåsig inledning på 2019 med flera oväder som drog in över landet. I Falu kommun drabbades vi av stormen Alfrida.
– Stormen orsakade stora skador i landet, men vi klarade oss mycket bra. Både när det gäller skador på elnätet och antalet strömlösa kunder, säger Fredrik Wemming, produktionschef på Falu Energi & Vatten.
Det var i början av januari som väderinstitutet SMHI gick ut med varning för besvärligt väder över stora delar av landet. I Dalarna utfärdades även en klass 2-varning för mycket besvärligt väder.
– Senast vi hade en klass 2-varning i vårt område var 2011 när stormen Dagmar drog in och orsakade mycket omfattande trädfällning och strömavbrott, berättar Fredrik.
Investerar 60 miljoner kronor
Under Alfrida var som mest två procent av Falu Energi & Vattens 32 000 elnätskunder utan el. En siffra som kan jämföras med Dagmar då cirka 30 procent blev strömlösa. Två procent är drygt 700 kunder och avbrotten omfattade fyra olika områden i kommunen.
En stor anledning till att antalet drabbade blir så mycket lägre än under till exempel Dagmar är ett konsekvent återinvesterande i elnätet.
– De senaste sju åren har vi ersatt känsliga friledningssträckor med nedgrävd kabel, bytt ut åldrad utrustning och infört smart teknik som gör att vi snabbare kan avhjälpa fel, berättar Fredrik.
Varje år investerar Falu Energi & Vatten cirka 60 miljoner kronor i elnätet. Det är närmare 2 000 kronor per kund.
– Det riktas ofta kritik mot höga elnätsavgifter, men vi använder som sagt en stor del av avgiften till underhåll och upprustning av befintligt elnät och utbyggnad av nya områden.
Vision om avbrottsfritt nät
Under Alfrida var medelavbrottstiden för de drabbade cirka 2,5 timme och det längsta avbrottet pågick i 8 timmar. Men frågan är då: går det att bygga bort dessa elavbrott?
– Vi har en vision om ett avbrottsfritt elnät och idag har vi en tillgänglighet på 99,992 procent. Det är en hög tillgänglighet, men naturligtvis hjälper inte det när en kund precis ska lagat middag och strömmen går. Tyvärr finns det också orsaker som vi aldrig kan förutse, till exempel avbrott på överliggande nät eller extrema oväder.
Kunder rapporterar in störningar
När ett elavbrott sker är det också tacksamt att kunder kontaktar Falu Energi & Vatten för att rapportera in träd på ledningar.
– Det underlättar verkligen vårt arbete, särskilt vid den här typen av oväder. Kunder som enbart vill se var driftstörningarna pågår gör det enklast på vår webbplats fev.se. Jag vill även skicka med att vid större avbrott kan det stundtals vara viss väntetid i telefonen. Men fortsätt att ringa och ett stort tack till alla som hör av sig. Ni gör skillnad, avslutar Fredrik.