Se upp för bluff-försäljare!
![](/images/18.73dee24d17341fe91f08709a/1613547088194/utropstecken.jpg)
De senaste dagarna har kunder hört av sig till oss på Falu Energi & Vatten och berättat om att de blivit uppringda av försäljare som påstår sig samarbeta med FEV. Dessutom har personer blivit stoppade av bluff-försäljare på stan som påstått samma sak.
- Vi uppmanar alla kunder att avsluta samtal om elavtal från företag som uppger sig ha samarbete med Falu Energi & Vatten, säger Per Magnusson, produktchef på FEV.
Försäljaren påstår att den ringer från ett företag som heter Sales Solution, och att man har ett samarbete med FEV angående elhandelsavtal. De skickar sedan ett sms från avsändaren "Scrive" med en länk för att du ska signera ett e-dokument som man påstår är ett certifikat om klimatåtgärd. Inget av detta stämmer. Avsluta samtalet och klicka inte på länken.
Personer har också blivit stoppade på stan av försäljare som uppger sig för att ha ett samarbete med Falu Energi & Vatten, och som har försökt sälja elhandelsavtal.
FEV anlitar aldrig telemarketingföretag eller andra externa säljare, och ringer heller aldrig upp kunder per telefon när det handlar om elhandelsavtal. Allt detta görs via Mina Sidor.
- Vi har inga samarbeten med företag som ringer till kunder eller söker upp dem på stan. Om vi kontaktar våra kunder gör vi det alltid själva, och då presenterar vi oss alltid med namn. Som kund kan du ringa vår växel och dubbelkolla, berättar Per Magnusson.
Oseriösa aktörer
Det finns tyvärr oseriösa aktörer och bedragare som ringer och hävdar att de arbetar hos oss eller på uppdrag av oss. FEV kommer heller aldrig att ringa upp kunder och be om att man identifierar sig med bank-id. FEV har heller inga samarbeten med andra företag angående fakturahantering eller avtal, vare sig via telefon eller via direktförsäljning.
Några tips från oss:
- Ta det säkra före det osäkra och avsluta samtalet om du är osäker på personen som ringer.
- Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
- Skriv inte på avtal utan att vara säker på vad du skriver på.
- Telefonförsäljare ska alltid presentera sig. Om personen påstår sig ringa från FEV kan du alltid dubbelringa via vår växel och söka personen. 023-77 49 00
- Klicka aldrig på länkar du får skickade till dig.
- Har du blivit utsatt för vilseledande och aggressiva försäljningsmetoder? Tveka inte att göra en anmälan till Konsumentverket. Det är ett av få sätt att komma åt de oseriösa aktörerna. Ju fler som anmäler, desto större skillnad gör det.
- Titta på "svarta listan" innan du tecknar elavtal. Konsumenternas energimarknadsbyrå har en lista med aktörer som fått många klagomål. Kontrollera om det elhandelsföretag som kontaktat dig finns med.
Här kan du läsa "svarta listan" från Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats.
Läs här hur du gör en anmälan hos Konsumetverket Länk till annan webbplats.