Vi bryr oss på riktigt!

600 av er, våra kunder, har svarat på frågor om vad vi som företag gör bra idag, och vad vi kan göra bättre. Det är väldigt glädjande att 90 % tycker att Falu Energi & Vatten är bra eller mycket bra.

Vårt uppdrag är att underlätta för dig som kund att ta kloka beslut och göra mer hållbara val i din vardag. Vi strävar mot att du ska vara 100 % nöjd med oss – idag och imorgon. Därför är det viktigt för oss att få veta vad du tycker och tänker.

På den här sidan kan du läsa mer om resultaten av den senaste kundundersökningen, vad ni tycker att vi behöver bli bättre på, och hur vi jobbar för att möta dina önskemål.

Tillsammans skapar vi framtidens Falun.

Våren 2023 - vi ringer igen!

Under april och maj 2023, gör vi en ny kundundersökning. Om du blir uppringd av de som ringer åt oss; Supportföretaget TMJ Group, och de vill ställa frågor, ta gärna ett par minuter och svara, så vi kan ta med dina synpunkter i vårt jobb framöver.

Detta kom fram i kundundersökningen

Av 600 tillfrågade har 1,36 % som spontan uppfattning att vi är dåliga eller mycket dåliga.

Dålig
1,02%
Mycket dålig
0,34%
Varken eller
7,98%
Mycket bra
34,47%
Ganska bra
56,2%

2,9% tycker att vår tillgänglighet är dålig.

Dålig
2,9%
Mycket dålig
0%
Varken eller
6,1%
Mycket bra
39,8%
Ganska bra
51,3%

0,86 % tycker att vårt bemötande har varit dåligt.

Dålig
0,86%
Mycket dålig
0%
Varken eller
2,29%
Mycket bra
42,69%
Ganska bra
54,15%

... mestadels var ni alltså positiva!

Ni gav oss faktiskt MVG - vilket fantastiskt betyg. Vi är så stolta!

Bild på Kraftvärmeverket Falun

Sju svar på sju av era frågor

01

Vår tillgänglighet

Vi jobbar aktivt med att förenkla och förbättra “Mina sidor” och appen, samtidigt som vi fortsätter att finnas tillgängliga på telefon, e-post och chatt. Vi utvecklar våra digitala tjänster så att du ska kunna nå oss när det passar dig.

Tjej som sitter i telefon

02

Vårt bemötande

Vår ambition är 100 % nöjda kunder. Vi finns till för dig och det vill vi att du ska känna. Vi tar emot tusentals mail, samtal och chattar och målet är att du alltid ska känna dig nöjd med oss. Vi vill veta vad du tycker för att ständigt kunna förbättra servicen till dig.

kundtjänstpersonalen samlad på bild

03

Information om exempelvis driftstopp

Att nå ut med rätt information, till rätt personer, vid rätt tillfälle, kräver ett systematiskt arbete. Vi tycker att det är lika viktigt som du gör, därför kollar vi under 2022 lite extra på hur vi kan utveckla de tjänster vi erbjuder idag.

man pratar i telefon intill beredskapsbil

04

Hur fungerar appen?

I vår app kan du bland annat få en notis när det är dags att ställa ut dina sopkärl och se återvinnings­centralernas öppettider. Under 2022 kommer vi att erbjuda fler smidiga tjänster och vi tar gärna emot tips på vad du vill göra i appen.

mobiltelefon och snö

05

Hur använder jag Mina sidor?

Det är bara 30 % av er kunder som använder "Mina sidor". Synd, för där kan du följa din förbrukning, se aktuella avtal, fakturor med mera. Du hittar Mina sidor i appen, eller på fev.se. Ett bra sätt att ha koll på din förbrukning.

Mina sidor på datorskärm

06

Hur arbetar Falu Energi & Vatten med miljöfrågor?

Undersökningen visar att en del kunder känner sig osäkra på hur vi arbetar för miljön och hur vi ger tillbaka till dig som kund, till våra ägare och kommun­invånare. Vårt uppdrag är att skapa framtidens Falun. Det ska vara härligt att bo i vår kommun. För oss som lever här nu och för de generationer som kommer efter. I vårt utvecklings­arbete fokuserar vi på det hållbara, det kundnära och det utvecklande.

Du kan läsa mer om hur vi arbetar hållbart här!

  • Vårt mål är att vara helt fossilfria år 2025. Redan idag är all vår el producerad i Falun och har sitt ursprung i förnybara källor.
  • Vår kommun har unika förutsättningar för elbilstrafik tack vare våra publika laddstationer. Du har som mest 25 kilometer till din närmsta snabb­laddnings­station, vart du än befinner dig.
  • Vi tar omhand och renar allt ditt avloppsvatten innan det går ut i sjöar och vattendrag. Tack vare digital övervakning av alla pumpstationer vet vi snabbt om något fel uppstått och kan åtgärda det direkt.
  • Det bästa avfallet är det som inte ens uppstår. På Återbruket kan du lämna in det du inte vill ha, och ta med dig det du behöver.

07

Varför är Falu Energi & Vattens elpriser inte billigast på marknaden?

I undersökningen framgick att några av kunderna tycker att vi är dyra i pris.

Vi är långtifrån dyrast på marknaden, men inte alltid heller billigast. Vårt mål är att vara prisvärda. Vårt mål är att ständigt jobba med utveckling så att vi har ett Falun även i framtiden. Ett privatägt energiföretag behöver inte investera i infrastruktur på samma sätt som vi, men de skapar inte heller samma värde för Falu kommuns medborgare. Vi satsar på din och allas vår framtid. Det är det du betalar för.

Varje år driver vi cirka 50 projekt för att utveckla och bidra till framtiden för alla falubor. Vi är det enda elbolag i hela Sverige som jobbar så. Transparens, hållbarhet och framtidsfokus. I Falun, för Falun, i framtiden. Genom sponsring ger vi varje år 700 000 i stöd till projekt som vi ser påverkar Falun i den riktning vi önskar gå. Vilket annat elbolag gör det?

Så, vad gör vi med feedbacken?

För det första lyssnar vi. Och jobbar vidare med förbättringar. Har du fortfarande en fråga eller åsikt om vår verksamhet och om hur vi kan förbättra vår service till dig?

Fyll i formuläret nedan för att dela med dig till oss.



Tusen tack för att du delar med dig!

Du är en viktig medborgare och medmänniska och din röst och din feedback spelar faktiskt roll! Vi bryr oss på riktigt och läser alla inskickade förslag.

Vi går igenom och sammanställer alla idéer, och presenterar vilka förbättringsområden vi kommer att jobba vidare med, kvartalsvis.

Tillsammans skapar vi framtidens Falun.