Hantering av personuppgifter
Vi värnar om din integritet och vill att du ska känna dig trygg med hur dina personuppgifter hanteras av oss. Här förklarar vi hur vi behandlar dina uppgifter och arbetar för att säkerställa dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Vår syn på integritet
Falu Energi & Vatten prioriterar skyddet av din personliga integritet. Vi ser till att din information hanteras på ett säkert och ansvarsfullt sätt, i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
Personuppgiftsansvarig och dataskyddsansvarig
Varje bolag inom Falu Energi & Vatten-koncernen är personuppgiftsansvarigt. Det innebär att respektive bolag har ansvaret för hur dina personuppgifter behandlas och för att säkerställa att dina rättigheter tas till vara.
Koncernen har en gemensam kontaktperson i personuppgiftsfrågor – vår dataskyddsansvarige. Den dataskyddsansvarige arbetar för att skydda dina rättigheter och integritet samt säkerställa att personuppgifter behandlas korrekt och i enlighet med lagstiftningen inom hela koncernen.
Se kontaktinformationen nedan om du har frågor eller vill veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.
Skyddad identitet eller vill vara anonym
Om du har skyddad identitet vill vi inte att du registrerar dig på någon sida då detta lämnar digitala spår. Kontakta oss istället personligen på kundtjänst. Vi har särskilda säkerhetsrutiner för hantering av skyddade personuppgifter och därför är det är viktigt att du alltid uppger att du har skyddad identitet när du kontaktar oss så att vi kan se till att rutinerna följs.
Vill du kontakta oss anonymt kan du inte lämna med några personliga uppgifter (i till exempel ett e-postmeddelande) eftersom dessa uppgifter kan komma att registreras och blir det vi kallar offentliga handlingar.
Varför samlar vi in och behandlar dina personuppgifter?
Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter främst för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vår utgångspunkt är att endast behandla de uppgifter som är nödvändiga för det aktuella ändamålet, och vi strävar alltid efter att använda information som är minst känslig för din personliga integritet.
Läs vidare under respektive avsnitt för detaljerad information om hanteringen av dina personuppgifter.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Eftersom Falu Energi & Vatten lyder under offentlighetsprincipen sparas registrerade personuppgifter hos oss i enlighet med de gallringsbeslut som gäller, enligt informationshanteringsplan. I gallringsbesluten står det när vi gallrar behandlingar som innehåller bland annat personuppgifter. Dina personuppgifter sparas endast så länge som det är nödvändigt med anledning av våra åtaganden gentemot dig och gallringsbesluten.
När lämnar vi ut dina personuppgifter?
Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till tredje part när vi har laglig grund för det. Här redogör vi för hur olika utlämnande kan se ut.
Eftersom vi är ett kommunalt bolag omfattas vi av offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innefattar en rätt för var och en att hos Falu Energi & Vatten ta del av allmänna handlingar. Denna rätt gäller dock inte om handlingarna innehåller uppgifter som är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen gäller för personuppgift om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med Dataskyddsförordningen.
I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part, till exempel leverantörer upprättar vi speciella avtal, som personuppgiftsbiträdesavtal och sekretessavtal som säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.
Vi lämnar ut uppgifter till samarbetspartners och andra parter där det krävs för att uppfylla avtal eller rättsliga skyldigheter, eller för att de utför leveranser av tjänster på uppdrag av oss. Våra samarbetspartners använder aldrig dina personuppgifter till annat än vi samlat in dem för.
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du flera rättigheter. Bland annat har du rätt att begära en kopia av dina personuppgifter och be oss uppdatera dem. Om du vill åberopa någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna längst ner på sidan.
Rätt att bli informerad
Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. I denna informationstext kan du läsa hur dina personuppgifter behandlas. Om du har ytterligare frågor kan du ställa dom direkt till oss.
Rätt att få tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att få bekräftelse på om Falu Energi & Vatten behandlar dina personuppgifter. Om vi behandlar uppgifter om dig har du rätt att kostnadsfritt få information om behandlingen, till exempel ändamålet och vilka kategorier av personuppgifter som omfattas. Du kan även få en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig.
På Mina sidor kan du som kund få tillgång till en rad tjänster och information.
- Fakturor: Se och ladda ner dina fakturor samt kontrollera betalningsstatus.
- Förbrukning: Följ din energiförbrukning över tid för att få bättre kontroll och möjlighet att optimera din energianvändning
- Avtal: Granska dina aktuella avtal och få en översikt över dina tjänster
- Sophämtning: Kontrollera nästa planerade sophämtning för din adress.
- Vattenmätarställning: Lämna in din vattenmätarställning direkt via tjänsten
- Kunduppgifter: Uppdatera dina kontaktuppgifter för att säkerställa att all information är aktuell.
- Mina ärenden: Följ status på dina ärenden och se historik över tidigare kontakter med kundtjänst.
- Autogiro och e-faktura: Anmäl dig till autogiro eller e-faktura för smidigare betalningar.
För att logga in på Mina sidor kan du använda Mobilt BankID, BankID på fil eller ditt kundnummer tillsammans med ett lösenord.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi korrigerar felaktig eller ofullständig information om dig samt att vi kompletterar din information. Enklast loggar du in på Mina Sidor för att rätta dina kontaktuppgifter eller kontaktar kundtjänst.
Rätt att få dina personuppgifter raderade
Du har rätt att få dina personuppgifter raderade under vissa omständigheter, exempelvis om:
- Dina personuppgifter inte länge är nödvändiga för de ändamål de samlades in för,
- Du återkallar det samtycke behandlingen grundar sig på och ingen annan rättslig grund finns,
- Du invänder mot behandlingen och vi saknar berättigade skäl att fortsätta,
- Dina personuppgifter har behandlats olagligt, dina personuppgifter måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
I vissa fall kan vi inte radera uppgifterna, till exempel om vi måste följa lagkrav eller om vårt intresse att behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade. Offentlighetsprincipen reglerar också hur vi som offentligt organ får hantera allmänna handlingar.
Om du vill få din profil raderad behöver du ringa kundtjänst.
Rätt till begränsning av behandling
Du har under vissa omständigheter rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Det kan till exempel vara när du har gjort en invändning mot behandlingen och väntar på en bedömning, eller när vi kontrollerar uppgifternas korrekthet efter en begäran.
Under tiden som behandlingen är begränsad får uppgifterna, med undantag för lagring, bara behandlas under särskilda omständigheter och endast med ditt samtycke.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få ut data som du själv har tillhandahållit i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, samt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rätt gäller dock endast när behandlingen grundar sig på samtycke eller avtal och sker automatiserat.
Rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter
Du har rätt att när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter när behandlingen sker med stöd av berättigat intresse.
Om du invänder mot behandlingen innebär det att vi inte längre får behandla personuppgifterna, såvida vi inte kan påvisa tvingande berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter, eller om vi behöver behandla uppgifterna för rättsliga ändamål.
Automatiserade beslut
Du har rätt att invända mot automatiserade beslut som fattas om dig, om beslutet innebär rättsliga följder eller på annat sätt i betydande grad påverkar dig.
Mer information om automatiserade beslut hittar du på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se Länk till annan webbplats.
Rätt att återkalla samtycke
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter. När du återkallar samtycket upphör vi med behandlingen.
Rätt att lämna in ett klagomål
Om du har frågor eller vill framställa en begäran kan du vända dig till vårt dataskyddsombud. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet för vår personuppgiftsbehandling. Om du har klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta dem. Besök deras webbplats för kontaktuppgifter: www.imy.se Länk till annan webbplats..
Uppdatering av denna information
Falu Energi & Vatten har tagit fram den här informationen till registrerade som gäller från den 12 december 2024. Löpande görs ändringar i denna information. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig på den här webbsidan, fev.se/personuppgifter
Frågor och kontakt
Om du har några frågor gällande vår integritetshantering eller anser att vi på något sätt brustit i hantering av dina personuppgifter kan du kontakta oss.
Du når dataskyddsombud direkt via e-post eller skriftligt per post.
E-post: gdpr@fev.se
Postadress:
Falu Energi & Vatten AB
Att: Dataskyddsombud
Box 213
791 25 Falun
Telefon: 023-77 49 00 (växel)