Hantering av personuppgifter

Vi värnar om din integritet och vill att du ska känna dig trygg med hur dina personuppgifter hanteras av oss. Här förklarar vi hur vi behandlar dina uppgifter och arbetar för att säkerställa dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Vår syn på integritet

Falu Energi & Vatten prioriterar skyddet av din personliga integritet. Vi ser till att din information hanteras på ett säkert och ansvarsfullt sätt, i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.

Personuppgiftsansvarig och dataskyddsansvarig

Varje bolag inom Falu Energi & Vatten-koncernen är personuppgiftsansvarigt. Det innebär att respektive bolag har ansvaret för hur dina personuppgifter behandlas och för att säkerställa att dina rättigheter tas till vara.

Koncernen har en gemensam kontaktperson i personuppgiftsfrågor – vår dataskyddsansvarige. Den dataskyddsansvarige arbetar för att skydda dina rättigheter och integritet samt säkerställa att personuppgifter behandlas korrekt och i enlighet med lagstiftningen inom hela koncernen.

Se kontaktinformationen nedan om du har frågor eller vill veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Skyddad identitet eller vill vara anonym

Om du har skyddad identitet vill vi inte att du registrerar dig på någon sida då detta lämnar digitala spår. Kontakta oss istället personligen på kundtjänst. Vi har särskilda säkerhetsrutiner för hantering av skyddade personuppgifter och därför är det är viktigt att du alltid uppger att du har skyddad identitet när du kontaktar oss så att vi kan se till att rutinerna följs.

Vill du kontakta oss anonymt kan du inte lämna med några personliga uppgifter (i till exempel ett e-postmeddelande) eftersom dessa uppgifter kan komma att registreras och blir det vi kallar offentliga handlingar.

Varför samlar vi in och behandlar dina personuppgifter?

Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter främst för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vår utgångspunkt är att endast behandla de uppgifter som är nödvändiga för det aktuella ändamålet, och vi strävar alltid efter att använda information som är minst känslig för din personliga integritet.

Läs vidare under respektive avsnitt för detaljerad information om hanteringen av dina personuppgifter.

Du är kund hos oss eller visar intresse för någon av våra produkter eller tjänster (privat)

Vi hämtar in din information från offentliga källor. De personuppgifter vi samlar in från dig omfattar namn, personnummer, adress och fastighetsbeteckning.

Vatten och avlopp

När du ansluter dig till det kommunala vatten- och avloppsnätet behandlas dina personuppgifter för att vi ska kunna leverera våra tjänster till rätt fastighet och fakturera korrekt. Vi behandlar även dina uppgifter för att hantera eventuella störningar och fakturera för de tjänster som utförts. Denna hantering grundas på våra skyldigheter och rättigheter enligt Lagen om allmänna vattentjänster (2006:412) samt enligt de Allmänna bestämmelserna för användande av Falu kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA).

Vi behandlar också information om din vattenförbrukning genom avläsning av vattenmätare. Numer sker även fjärravläsning av vattenmätare, vilket underlättar fakturering baserad på faktisk förbrukning och bidrar till ett effektivt underhåll och kontroll av vattennätet.

Återvinning

När du tecknar eller ändrar ett abonnemang för sophämtning, slamtömning eller köper en produkt av oss, behandlar vi dina personuppgifter med ändamålet att leverera avfallstjänster. Detta omfattar exempelvis tömning av kärl, slam eller latrin samt köp av latrintunnor . Vi hanterar även dina personuppgifter för att hantera eventuella störningar och för att fakturera för de tjänster som utförts. Denna hantering grundas på våra skyldigheter och rättigheter enligt Föreskrifter om avfallshantering i Falu kommun (2023-02-02).

El

Som kund har du två olika avtal: ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal.

Elnätsavtal: Detta avtal tecknas med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Alla som bor i Falun har ett elnätsavtal med oss på Falu Energi & Vatten.

Elhandelsavtal: Detta avtal tecknas med det elhandelsföretag som levererar elen du använder. Om du även har valt Falu Energi & Vatten som ditt elhandelsföretag kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i avsnittet om elhandelsavtal.

Elnät

När du ansöker om att ansluta dig till elnätet, tecknar ett elnätsavtal eller tar över en fastighet med elanslutning, behandlar vi dina personuppgifter enligt följande:

Nyanslutning

När din elinstallatör skickar in en föranmälan om anslutning hanterar vi ditt namn, adress, kontaktuppgifter och personnummer med ändamålet att granska och säkerställa anslutningen. Dessa uppgifter hämtas från föranmälan.se. Behandlingen är nödvändig för att ingå och fullgöra avtal med dig.

Anmälan för kunder

När du undertecknar en anmälan eller är en befintlig eller nyinflyttad nätkund som äger en fastighet kopplad till elnätet, ingår du ett elnätsavtal med oss. Vi behandlar dina personuppgifter med ändamålet att tillhandahålla elnätstjänster till rätt fastighet, hantera eventuella störningar samt fakturera för de tjänster som levereras. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullfölja avtalet.

Elhandel - Elavtal

Om du har tecknat ett elhandelsavtal med oss behandlar vi dina personuppgifter med ändamålet att leverera el till din fastighet, hantera och avhjälpa eventuella störningar i tjänsten och fakturera för tjänster. Behandlingen sker för att vi ska kunna uppfylla de allmänna avtalsvillkoren för försäljning av el till konsument (EL2012K) samt de särskilda villkoren för försäljning av el till konsument och näringsidkare.

Elmätare

Vi behandlar även information om din elförbrukning genom avläsning av elmätare i din fastighet. Från och med 2024 är samtliga elmätare digitala, vilket innebär att förbrukningen fjärravläses med 15 minuters intervall. Denna behandling sker för att vi ska kunna uppfylla de krav som ställs på oss enligt Förordning (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el.

Värme och kyla - Fjärrvärme/kyla

När du anmäler dig och ingår ett fjärrvärme- eller underhållsavtal med oss behandlar vi dina personuppgifter med ändamålet att tillhandahålla fjärrvärmetjänster till dig, hantera och avhjälpa eventuella störningar i tjänsten och fakturera för tjänster.

Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra åtaganden enligt det avtal som tecknas.

Stadsnät

När du visar intresse och sedermera ansluter dig till Falu kommuns stadsnät behandlar vi dina personuppgifter med ändamålet att ansluta din fastighet till stadsnätet, hantera och avhjälpa eventuella störningar i tjänsten och fakturera för tjänsten. Behandlingen är nödvändig för att ingå och fullgöra avtal med dig.

Du är företagskund

Vi tecknar avtal med våra företagskunder och i samband med leverans och fakturering hanterar vi personuppgifter till kontaktpersoner hos kunden. Det kan vara information om namn, telefonnummer och e-post som inkommer till oss.

Detta gör vi med ändamålet att underlätta vid leverans och fakturering. Vi gör detta med vårt berättigade intresse av att på ett effektivt och säkert sätt leverera tjänster, hantera och avhjälpa eventuella störningar i tjänsten och fakturera för tjänsten.

Du är en av våra entreprenörer/leverantörer

Om du arbetar hos någon av våra leverantörer samlar vi in och behandlar vi dina personuppgifter om det är nödvändigt för att ingå, administrera och hantera leverantörs- och samarbetsavtal. Men även för att samarbeta inom de avtalade tjänster som du erhåller oss. De personuppgifter vi samlar in är bland annat men inte uteslutande namn, kontaktuppgifter, arbetsgivare och yrkestitel.

Detta gör vi då vi har ett berättigat intresse av att komma i kontakt med dig och för att kunna fullgöra leverantörs- och samarbetsavtal överväger den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter att inte få sina personuppgifter behandlade. Vi kan även komma att hantera personnummer i de fall du har en enskild firma, detta behövs för att kunna säkerställa att du är rätt avtalspart. Vi kan även komma att ta en kreditkontroll eller kontrollera uppgifter mot offentliga register. Vi raderar dina kontaktuppgifter när vi fått information om en ny kontaktperson.

För dig som använder ledningskollen eller gräver i närheten av VA-ledningar

När du beställer ledningsanvisningar via ledningskollen.se mottager vi ditt ärende med namn och kontaktuppgifter. Vi hanterar då dina personuppgifter med ändamålet att skicka ut information om ledningar på det angivna området i din ansökan. Vi har då ett berättigat intresse av att hantera dina kontaktuppgifter och använder inte informationen till något annat än till dessa ändamål. Läs mer om ledningskollens personuppgiftshantering på deras webbplats.

Om du ansöker om att gräva nära en av våra VA-ledningar, behandlar vi din ansökan med ändamålet att ingå avtal med dig.

För att bygga och underhålla vårt elnät eller teckna markupplåtelseavtal

För att utveckla och bygga våra tjänster och produkter måste vi ibland hantera personuppgifter till dig som är fastighetsägare, markägare eller kontaktperson hos en vägförening. Detta för att hantera ansökan om ledningsrätter eller markupplåtelseavtal. Behandlingen är nödvändig för att ingå och fullgöra avtal med dig eller för att uppfylla den rättsliga förpliktelse vi har att följa ellagen (1997:587) som ger oss rätt att tillhandahålla anslutning inom vårt koncessionsområde.

Du besöker oss, kontaktar oss eller besöker vår hemsida

Du besöker oss

Om du besöker oss på några av våra anläggningar eller kontor kan du behöva registrera dig i en besöksliggare eller besökssystem. Vi behandlar då information om dig för att säkerställa att alla lämnat en fastighet vid en utrymning men även för att skydda våra kontor och anläggningar från obehörig åtkomst. Vi hanterar de uppgifter du lämnar till oss då vi har ett berättigat intresse av att veta vilka som befinner sig i våra lokaler.

När du kontaktar oss

När du kontaktar oss via brev, e-post eller genom sociala medier hanterar vi dina kontaktuppgifter med stöd av den rättsliga grunden berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att kunna kommunicera med dig och svara på dina frågor. Inkomna ärenden kan komma att diarieföras och blir då en allmän handling som omfattas av offentlighetsprincipen.

När du besöker vår hemsida

På fev.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Det finns olika typer av cookies, de som är absolut nödvändiga för att webbsidan ska fungera har vi ett berättigat intresse av att använda. För de cookies som förbättrar prestanda och statistik och marknadsföring webbsidan ger du ditt samtycke till. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att klicka på ”hantera cookies” på vår dedikerade sida för cookies. Läs om användningen av cookies på fev.se Länk till annan webbplats.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Eftersom Falu Energi & Vatten lyder under offentlighetsprincipen sparas registrerade personuppgifter hos oss i enlighet med de gallringsbeslut som gäller, enligt informationshanteringsplan. I gallringsbesluten står det när vi gallrar behandlingar som innehåller bland annat personuppgifter. Dina personuppgifter sparas endast så länge som det är nödvändigt med anledning av våra åtaganden gentemot dig och gallringsbesluten.

När lämnar vi ut dina personuppgifter?

Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till tredje part när vi har laglig grund för det. Här redogör vi för hur olika utlämnande kan se ut.

Eftersom vi är ett kommunalt bolag omfattas vi av offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innefattar en rätt för var och en att hos Falu Energi & Vatten ta del av allmänna handlingar. Denna rätt gäller dock inte om handlingarna innehåller uppgifter som är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen gäller för personuppgift om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med Dataskyddsförordningen.

I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part, till exempel leverantörer upprättar vi speciella avtal, som personuppgiftsbiträdesavtal och sekretessavtal som säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.

Vi lämnar ut uppgifter till samarbetspartners och andra parter där det krävs för att uppfylla avtal eller rättsliga skyldigheter, eller för att de utför leveranser av tjänster på uppdrag av oss. Våra samarbetspartners använder aldrig dina personuppgifter till annat än vi samlat in dem för.

Dina rättigheter som registrerad

Som registrerad har du flera rättigheter. Bland annat har du rätt att begära en kopia av dina personuppgifter och be oss uppdatera dem. Om du vill åberopa någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna längst ner på sidan.

Rätt att bli informerad

Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. I denna informationstext kan du läsa hur dina personuppgifter behandlas. Om du har ytterligare frågor kan du ställa dom direkt till oss.

Rätt att få tillgång till dina personuppgifter

Du har rätt att få bekräftelse på om Falu Energi & Vatten behandlar dina personuppgifter. Om vi behandlar uppgifter om dig har du rätt att kostnadsfritt få information om behandlingen, till exempel ändamålet och vilka kategorier av personuppgifter som omfattas. Du kan även få en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig.

På Mina sidor kan du som kund få tillgång till en rad tjänster och information.

  • Fakturor: Se och ladda ner dina fakturor samt kontrollera betalningsstatus.
  • Förbrukning: Följ din energiförbrukning över tid för att få bättre kontroll och möjlighet att optimera din energianvändning
  • Avtal: Granska dina aktuella avtal och få en översikt över dina tjänster
  • Sophämtning: Kontrollera nästa planerade sophämtning för din adress.
  • Vattenmätarställning: Lämna in din vattenmätarställning direkt via tjänsten
  • Kunduppgifter: Uppdatera dina kontaktuppgifter för att säkerställa att all information är aktuell.
  • Mina ärenden: Följ status på dina ärenden och se historik över tidigare kontakter med kundtjänst.
  • Autogiro och e-faktura: Anmäl dig till autogiro eller e-faktura för smidigare betalningar.

För att logga in på Mina sidor kan du använda Mobilt BankID, BankID på fil eller ditt kundnummer tillsammans med ett lösenord.

Rätt till rättelse

Du har rätt att begära att vi korrigerar felaktig eller ofullständig information om dig samt att vi kompletterar din information. Enklast loggar du in på Mina Sidor för att rätta dina kontaktuppgifter eller kontaktar kundtjänst.

Rätt att få dina personuppgifter raderade

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade under vissa omständigheter, exempelvis om:

  • Dina personuppgifter inte länge är nödvändiga för de ändamål de samlades in för,
  • Du återkallar det samtycke behandlingen grundar sig på och ingen annan rättslig grund finns,
  • Du invänder mot behandlingen och vi saknar berättigade skäl att fortsätta,
  • Dina personuppgifter har behandlats olagligt, dina personuppgifter måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

I vissa fall kan vi inte radera uppgifterna, till exempel om vi måste följa lagkrav eller om vårt intresse att behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade. Offentlighetsprincipen reglerar också hur vi som offentligt organ får hantera allmänna handlingar.

Om du vill få din profil raderad behöver du ringa kundtjänst.

Rätt till begränsning av behandling

Du har under vissa omständigheter rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Det kan till exempel vara när du har gjort en invändning mot behandlingen och väntar på en bedömning, eller när vi kontrollerar uppgifternas korrekthet efter en begäran.

Under tiden som behandlingen är begränsad får uppgifterna, med undantag för lagring, bara behandlas under särskilda omständigheter och endast med ditt samtycke.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut data som du själv har tillhandahållit i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, samt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rätt gäller dock endast när behandlingen grundar sig på samtycke eller avtal och sker automatiserat.

Rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter

Du har rätt att när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter när behandlingen sker med stöd av berättigat intresse.

Om du invänder mot behandlingen innebär det att vi inte längre får behandla personuppgifterna, såvida vi inte kan påvisa tvingande berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter, eller om vi behöver behandla uppgifterna för rättsliga ändamål.

Automatiserade beslut

Du har rätt att invända mot automatiserade beslut som fattas om dig, om beslutet innebär rättsliga följder eller på annat sätt i betydande grad påverkar dig.

Mer information om automatiserade beslut hittar du på Integritets­skydds­myndighetens hemsida www.imy.se Länk till annan webbplats.

Rätt att återkalla samtycke

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter. När du återkallar samtycket upphör vi med behandlingen.

Rätt att lämna in ett klagomål

Om du har frågor eller vill framställa en begäran kan du vända dig till vårt dataskyddsombud. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Integritetsskydds­myndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet för vår personuppgifts­behandling. Om du har klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta dem. Besök deras webbplats för kontaktuppgifter: www.imy.se Länk till annan webbplats..

Uppdatering av denna information

Falu Energi & Vatten har tagit fram den här informationen till registrerade som gäller från den 12 december 2024. Löpande görs ändringar i denna information. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig på den här webbsidan, fev.se/personuppgifter

Läs om användningen av cookies på fev.se

Frågor och kontakt

Om du har några frågor gällande vår integritetshantering eller anser att vi på något sätt brustit i hantering av dina personuppgifter kan du kontakta oss.

Du når dataskyddsombud direkt via e-post eller skriftligt per post.

E-post: gdpr@fev.se

Postadress:
Falu Energi & Vatten AB
Att: Dataskyddsombud
Box 213
791 25 Falun

Telefon: 023-77 49 00 (växel)