Vi vill göra ditt liv enklare!

Bilden föreställer en telefon med bilder på funktioner  som finns i appen. Appen laddar du  ner på Google Play eller App Store

Har du någon gång glömt att ställa ut soptunnan när det är dags för tömning? Ladda ned appen idag!

I vår app kan du bland annat följa timpriset på el, följa din energianvändning, se dina fakturor och ladda din elbil. Och dagen innan det är dags för sophämtning, kan du få ett meddelande i telefonen, liksom vid strömavbrott.

Appen är självklart gratis och finns att ladda ner på App Store Länk till annan webbplats. och Google Play Länk till annan webbplats..

Ny funktion - styr din elbilsladdare via appen!

Läs om hur du styr din elbilsladdare via appen (hemmaladdning)

Falu Energi & Vatten i din ficka

Med appen kan du snabbt komma åt information om många av våra produkter och tjänster. Där kan du se ”Mina sidor”, som visar din förbukning, dina fakturor och mycket mer som gör det värt att ladda ner appen.

Skaffa appen för att:

  • Få meddelande när du ska ställa ut soptunnan, vid slamtömning och hämtning av trädgårdsavfall
  • Se planerade och pågående driftstörningar
  • Få notis vid strömavbrott som påverkar dig
  • Se aktuella badtemperaturer
  • Följ timpris på el
  • Följ din energianvändning
  • Se dina fakturor
  • Se dina ärenden hos oss
  • Kontakta kundtjänst
  • Se återvinningscentralernas öppettider
  • Göra felanmälningar och beställningar
  • Styr din elbilsladdare via appen (hemmaladdning)

Ladda ner appen nu

Sök på "Falu Energi & Vatten" på App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats..

Så här kommer du igång

Sök på "Falu Energi & Vatten" på App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats..
För att kunna använda alla tjänster loggar du enkelt in med BankID eller med ditt kundnummer och lösenord.

Vill du till exempel snabbt se öppettider eller aktuella driftstörningar behöver du inte logga in men för att du ska få notiser och kunna använda appen på bästa sätt rekommenderar vi att du loggar in.

När du loggar in i appen får du tillgång till "Mina Sidor" där du hittar all information som gäller dig som kund hos oss och du får en notis före hämtning av hushållsavfall, slam och trädgårdsavfall. Du får dessutom en notis vid strömavbrott som påverkar dig.

Notis vid hämtning av avfall, slam och trädgårdavfall och vid strömavbrott.

Du behöver logga in i appen för att löpande få meddelanden vid tömning av avfall, slam och trädgårdsavfall, och även för att få notiser vid strömavbrott som påverkar dig. Att stänga appen har däremot ingen betydelse, du kommer fortfarande att få ett meddelande så länge du inte aktivt loggat ut. Kolla också i inställningarna i telefonen att notiser är påslaget.

Om nån mer i hushållet behöver se Mina sidor eller få notiser

Om du vill att en annan familjemedlem än den som är kund hos oss ska få meddelanden till appen, till exempel notis om tömning, så kan du lägga till personen som en extra användare i Mina sidor och tilldela personen ett lösenord.

Läs om hur du lägger till en extra användare

När du som är kund lagt till den extra användaren och gett den sitt lösenord laddar personen ned appen på sin telefon, loggar in med ditt kundnummer, men med sitt eget lösenord (BankID fungerar inte). Klart! Nu kommer personen att få notiser om bland annat tömning. Viktigt för att det ska fungera är att inte logga ut från appen innan den stängs ned. Kolla också i inställningarna i telefonen att notiser är påslaget.

Jag ser den gamla versionen av appen, när kommer den nya?

Den 26 september 2024 lade vi ut den uppgraderade appen i AppStore och Google Play, och din app ska uppdateras automatiskt inom cirka ett dygn, så länge du inte stängt av automatiska uppdateringar i din telefon.

Om inte appen laddas ned automatiskt, vad gör jag?

1. Gå till App Store eller Google Play, välj Falu Energi och vatten och uppdatera appen.
2. Kontrollera mobilens inställningar för automatisk uppdatering av appar.

Jag får inga notiser om t.ex. sophämtning, vad kan jag göra?

Du behöver logga in i appen för att löpande få meddelanden vid tömning av avfall, slam och trädgårdsavfall, och även för att få notiser vid strömavbrott som påverkar dig. Att stänga appen har däremot ingen betydelse, du kommer fortfarande att få ett meddelande så länge du inte aktivt loggat ut.

Om du inte får notiser:

  1. Gå till appen Falu Energi och Vatten
  2. Välj undermenyn (tre streck upptill i appen) och Logga ut från Mina sidor
  3. Stäng sedan ned appen
  4. Öppna appen Falu Energi och Vatten igen, gå till samma undermeny som nyss och välj Logga in till Mina sidor
  5. Logga in
  6. Nu ska du få notiser så länge du inte aktivt loggar ut ut Mina sidor. Du kan alltså stänga ned appen, men ska inte logga ut.
  7. Kolla också i inställningarna i telefonen att notiser är påslaget för appen Falu Energi och Vatten.

Frågor och kontakt

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.