- Startsida
- Om oss
- Kontakta oss
- När du ska bygga nytt
När du ska bygga nytt

För att ditt nybygge ska flyta på så smidigt som möjligt förklarar vi här vad du behöver tänka på när du ska bygga. Sidan riktar sig främst till dig som bygger i ett större område.
Sammanfattning vid nybyggnation
- Föranmälan av el kommer till oss från elinstallatören
- Beställningsblankett skickas till dig
- Beställningsblankett skickas i retur till oss
- Bekräftelse skickas till dig
- Anslutningsfaktura skickas till dig för el, vatten och avlopp
- Montering av diverse mätare
- Anslutningsfaktura skickas till dig för fjärrvärme och stadsnät
Nybyggnadsområde eller enskild tomt
De flesta som bygger nytt, bygger i stora exploateringsområden (nybyggnadsområden). Den här sidan riktar sig främst till dig som bygger i ett sådant område.
Om du istället bygger nytt på en enskild tomt, kontakta oss gärna för att få veta vilka tjänster vi kan leverera till dig.
Före och efter installation
När din föranmälan av el kommit in till oss startar ditt samarbete med Falu Energi & Vatten och vi skickar en beställningsblankett till dig som bygger. På den blanketten beställer du alla de olika tjänster och anslutningar som du önskar.
Din gräventreprenör förbereder för alla anslutningar från tomtgräns till din fastighet.
El
Här beskriver vi övergripande hur en anslutning går till. För detaljer och beställningar se vår guide, länk nedan.
- När du har en tidplan klar för byggnationen kommer en behörig elinstallatör att skicka in en föranmälan till oss. Det är starten på processen.
- När föranmälan av el kommit in till oss skickar vi en beställningsblankett till dig som bygger. På den här blanketten beställer du alla de olika tjänster eller anslutningar som du behöver.
- Installatören ska också bifoga en så kallad situationsplan, med förslag på placering av fasadmätarskåpet, där din elmätare ska sättas upp. Placeringen syns även på din husritning.
- När elarbetet är klart skickar elinstallatören en färdiganmälan till oss. Vi ansluter vår serviskabel till din elanläggning och sätter upp en mätare.
- När anslutningen är klar får du en anslutningsfaktura, tillsammans med vatten- och avloppsfakturan, och de löpande kostnaderna startar. Du betalar en fast årsavgift som baseras på din säkringsstorlek och en rörlig del som baseras på hur mycket el hushållet använder.
- Fler detaljer om hur du går till väga hittar du i vår guide nedan.
Läs vår guide: Anslut till elnätet
Beställning av el under byggtiden
Om du under byggtiden behöver el så får din elinstallatör sätta upp ett provisoriskt mätarskåp där tillfällig el kan tas under byggtiden. Tänk på att du kan få ett förmånligare elhandelsavtal om du direkt gör ett aktivt val.
Läs mer om Tillfällig elanslutning
Vatten, avlopp och dagvatten
Här beskriver vi övergripande hur en anslutning går till. För detaljer och beställningar se vår guide, länk nedan.
- Vid anslutningen upprättar vi en förbindelsepunkt vid din tomtgräns. Förbindelsepunkten är den punkt där dina ledningar ansluts till det kommunala ledningsnätet och den ligger normalt en halv meter utanför tomtgränsen.
- När vi upprättat förbindelsepunkten får du en anslutningsfaktura (tillsammans med elfakturan).
- Vi börjar debitera alla brukningsavgifter 3 månader efter fakturerad anläggningsavgift. Du som fastighetsägare är välkommen att höra av dig till oss om det är ett senare datum som gäller, så ändrar vi startdatum på den rörliga delen. Skulle anslutningen ske före detta datum startas debiteringen av brukningsavgifterna från den dagen.
- När vi anlagt förbindelsepunkten ute i gatan är det du som fastighetsägare som har ansvar för resterande rörinkopplingar och grävarbeten. Anlita en behörig entreprenör.
- När det är klart och en konsol är på plats beställer du installation av vattenmätare från oss. Vi kommer tillbaka för att koppla på vattnet och sätter in en vattenmätare. Mätaren visar hur mycket vatten fastigheten använder och mätarställningen ligger till grund för din faktura.
- Fler detaljer om hur du går till väga hittar du i vår guide nedan.
Läs vår guide: Så ansluter du vatten och avlopp
Fjärrvärme
Här beskriver vi övergripande hur en anslutning går till. För detaljer och beställningar se vår guide, länk nedan.
- När du ska bygga i ett exploateringsområde är fjärrvärmen framdragen till tomtgräns. Grävning på tomten beställer du själv av din markentreprenör.
- När huset står färdigt ska en fjärrvärmecentral installeras inne i huset. Centralen värmer vatten till element och golvvärme och det vatten som används i kranar och duschar. Centralen ska väggmonteras i ett utrymme med golvbrunn och ha tillgång till kallvatten, exempelvis tvättstugan.
- Fjärrvärmecentralen och installationen köper du tillsammans med övriga rörarbeten av en VVS-installatör.
- När arbetet är klart beställer du en mätare från oss som vi kommer och monterar. Anslutningsfakturan skickas ut när fjärrvärmemätaren är installerad. Den löpande kostnaden av din fjärrvärme debiteras månadsvis.
- Fler detaljer om hur du går till väga hittar du i vår guide nedan.
Läs vår guide: Så ansluter du till fjärrvärme
Stadsnät
Beställning av fiber
Falu Energi & Vattens fibernät kallar vi för Falu stadsnät. Här beskriver vi övergripande hur en anslutning går till. För detaljer och beställningar se nedan och följ bredbandshandboken, där guidar vi dig genom de olika stegen, länk nedan.
- Om du ska bygga i ett exploateringsområde är stadsnätet med största sannolikhet framdraget till din tomtgräns.
- Grävning på tomten ingår vanligtvis i den entreprenad som du köpt från din husleverantör, det är markentreprenören som beställer och hämtar material från oss.
- Du kommer att bli kontaktad per telefon av vår entreprenör som bokar in tid och datum för installation.
- När stadsnätet är installerat skickas en anslutningsfaktura ut. För drift av stadsnät betalar du en serviceavgift månadsvis.
Se bredbandshandboken om hur du ansluter till Stadsnätet
Hushållsavfall
Falu Energi & Vatten ansvarar för att ta hand om hushållsavfallet i Falu kommun. När du bygger nytt behöver du beställa ett avfallsabonnemang genom att beställa sopkärl, senast 5 arbetsdagar före inflytt. Då ser vi till att de sopkärl du beställt finns på plats när du flyttar in.
Beställ sopkärl eller ändra sophämtning (till formulär)
Efter installation och inflytt
Kom ihåg följande efter att vi installerat våra tjänster hos dig.
Fjärrvärme
Om du har frågor gällande din fjärrvärmeanläggning eller installation vänd dig till din VVS-installatör.
Vatten
Drift och underhåll
När vi har kopplat på vattnet till din anläggning står du som fastighetsägare för drift och underhåll av ledningar på den egna fastigheten. Vi står för drift och underhåll av det allmänna vatten- och avloppsnätet.
Läs om drift och underhåll av kommunalt vatten och avlopp
El
Teckna ett elhandelsavtal
Alla nya anslutningar får automatiskt ett anvisat elhandelsavtal hos Falu Energi & Vatten. Vi rekommenderar att du så snabbt som möjligt gör ett aktivt val av elhandlare och elhandelsavtal, så du får det som passar dig bäst.
Stadsnät
Välj leverantör av tjänster
När du fått nätverksuttag eller anslutningsbox installerad i fastigheten och behöver veta mer om hur du går vidare efter installationen:
För att få reda på mer om vilka leverantörer och tjänster du kan välja mellan:
Läs mer på Falu stadsnät/beställ tjänst
Hushållsavfall
I Falu kommun gäller källsortering. Därför får du två sopkärl, ett för brännbart restavfall och ett för matavfall. Genom att sortera bidrar du till en bättre miljö.
Om du är privatperson hämtar vi ditt avfall varannan vecka. Om du är företagare kan du få anpassad hämtning av avfall.
Du som bor i Falu tätort kan beställa hämtning av trädgårdsavfall. Då får du ett särskilt kärl för trädgårdsavfall som töms varannan vecka under perioden april – oktober.
I Falu Kommun finns tre återvinningscentraler, Falu återvinningscentral, Bjursås återvinningscentral och Svärdsjö återvinningscentral. Där kan du lämna vidare eller slänga ditt sorterade avfall, till exempel begagnade saker, grovavfall och farligt avfall. Att lämna avfall på våra återvinningscentraler är gratis för privatpersoner. Du har redan betalat genom ditt ordinarie abonnemang för sophämtning.
Frågor och kontakt
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.