- Startsida
- Om oss
- Kontakta oss
- Fakturafrågor från kunder
Fakturafrågor från kunder

Det blir lättare att betala fakturan genom att använda e-faktura eller autogiro. Här kan du läsa om hur du gör för att anmäla dig till dessa tjänster, eller få svar på vanliga frågor om din faktura.
För att se dina fakturor och få information om de är betalda eller inte kan du logga in på Mina Sidor
Om du inte hittar svar på din fråga på den här sidan, eller behöver beställa en kopia på din faktura, var vänlig och kontakta vår kundtjänst.
Förenkla med e-faktura
E-faktura är det enklaste systemet. Du som kund får din faktura till internetbanken i stället för ett brev med posten. Fakturan visas elektroniskt i internetbanken med förifyllda betalningsuppgifter. Efter godkännande från dig betalas fakturan automatiskt på förfallodagen. Du har alltid tillgång till fakturan där du är, genom uppkoppling till din internetbank, och som bonus är det bra för miljön!
Med e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.
Du beställer e-faktura från Falu Energi & Vatten genom din internetbank. Har du frågor som rör själva beställningsförfarandet, kontakta bankens kundtjänst.
Anslut till autogiro
Med autogiro betalas din faktura per automatik direkt från ett föranmält konto. Du ger oss en fullmakt att dra pengar direkt från ett valt konto. Du behöver inte godkänna något, utan bara se till att det finns pengar på kontot. På så sätt missar du inte någon betalning.
Så här fungerar autogiro:
- Anmäl i din internetbank att du vill ha autogiro eller fyll i, skriv ut och underteckna blanketten Anmäla autogiro (pdf)
och skicka till angiven adress.
- Fakturan skickar vi hem i brevlådan, men på betalningsdagen dras pengarna automatiskt från det bankkonto du angett. Det spelar ingen roll vilken bank du är kund i, alla banker erbjuder autogiro.
- Vill du inte ha pappersfaktura i brevlådan, utan e-post istället? Det går bra, vi kan skicka en pdf-fil med e-post. Anmäl här till vilken e-postadess du vill ha fakturan
.
- Det enda du behöver se till är att det finns tillräckligt med pengar på kontot dagen före förfallodagen. På kontoutdraget, som du får från banken, kan du se att fakturan är betald. Om förfallodagen infaller en helgdag kommer beloppet att dras kommande vardag, eller någon dag efter det.
Frågor och svar om fakturor
Frågor och kontakt
Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.