Fakturafrågor från kunder

En pojke och en flicka tittar på en I-pad och skrattar

Det blir lättare att betala fakturan om du använder e-faktura eller autogiro. Dessutom är det bra för klimatet.

För att se dina fakturor och om de är betalda kan du logga in på Mina Sidor.
Om du har frågor eller vill beställa en kopia på din faktura, kontakta kundtjänst.

Olika sätt att få din faktura

E-faktura

  • E-faktura är det enklaste systemet. Du får din faktura till internetbanken i stället för ett brev med posten.
  • Fakturan visas elektroniskt i internetbanken med förifyllda betalnings­uppgifter. Efter godkännande från dig betalas fakturan automatiskt på förfallodagen..
  • Med e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.

Gör så här för att anmäla till e-faktura

Enklast är att anmäla e-faktura via Mina sidor, gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor med ditt kundnummer eller Bank-ID
  2. I Mina sidor, välj ditt namn i menyn (på mobiltelefonen står det "Min profil").
  3. Välj sen e-faktura.

Du kan också anmäla i din internetbank att du vill ha e-faktura från Falu Energi & Vatten. Obs! Sök på "Falu energi" för att hitta oss.

Har du frågor som rör själva beställnings­förfarandet, kontakta bankens kundtjänst.

Autogiro

  • Med autogiro betalas din faktura automatiskt, direkt från ett föranmält konto.
  • Du ger oss en fullmakt att dra pengar direkt från ett valt konto.
  • Du behöver inte godkänna varje månad, utan bara se till att det finns pengar på kontot dagen före förfallodagen. På så sätt missar du inte någon betalning.
  • På kontoutdraget, som du får från banken, kan du sen se att fakturan är betald.
  • Om förfallodagen är på en helgdag kommer beloppet att dras kommande vardag, eller någon dag efter det.

Gör så här för att anmäla till autogiro:

Enklast är att anmäla till autogiro via Mina sidor, gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor med ditt kundnummer eller Bank-ID
  2. I Mina sidor, välj ditt namn i menyn (på mobiltelefonen står det "Min profil").
  3. Välj sen autogiro.

Du kan också anmäla i din internetbank att du vill ha autogiro eller fyll i, skriv ut och underteckna blanketten Anmäla autogiro (pdf) Pdf, 228.1 kB, öppnas i nytt fönster. och skicka till angiven adress.

På betalningsdagen dras pengarna automatiskt från det bankkonto du angett. Det spelar ingen roll vilken bank du är kund i, alla banker erbjuder autogiro.

Sen kan du se fakturan i Mina sidor.

E-postfaktura

Kivra digital brevlåda

Har du tidigare fått pappersfakturor från oss? Använder du den digitala brevlådan Kivra? Då får du från och med nu dina fakturor direkt till din Kivra. Du som har e-faktura eller e-postfaktura får dina fakturor som tidigare.

Du som vill ha Kivra

  • Är du redan registrerad i Kivra behöver du inte göra någonting, då får du dina fakturor direkt till din Kivra.
  • Du som inte är registrerad i Kivra, men vill ha din faktura i Kivra behöver ladda ned appen Kivra och registrera dig.
  • Du får ett meddelande via e-post när en ny faktura kommit till din Kivra. Meddelande skickas även vid obetalda fakturor.

Du som inte vill ha Kivra

  • Om du inte vill få din faktura i Kivra men ändå ha en digital och miljövänlig lösning rekommenderar vi e-faktura eller e-postfaktura.
  • Är du redan registrerad i Kivra, men vill ha fakturan via traditionell post behöver du ändra dina inställningar hos Kivra.

Få hjälp på Kivras webbplats som privatperson Länk till annan webbplats.
Få hjälp på Kivras webbplats som företagare Länk till annan webbplats.

 

Frågor och svar om fakturor

Kan jag få en faktura istället för flera?

Ja, alla tjänster du har på en och samma adress samlas automatiskt på en gemensam faktura, om du inte sagt till att du vill ha det på annat sätt.

Vill du ha tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura kan du kontakta kundtjänst, så ordnar vi det. (Men har du e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.)

Kan jag få fakturan med e-post?

Vill du inte få pappersfaktura i brevlådan?

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Om du är sen med att betala din faktura eller du inte betalar den alls, skickar vi en påminnelse till dig. För det tar vi ut en avgift på för närvarande 60 kronor.

Du som är företagskund får betala 450 kronor efter förfallodagen, i förseningsersättning,

Om betalning ej sker trots påminnelse så går ärendet vidare till Svea som sköter vår inkasso­hantering. Det innebär i sin tur att extra avgifter tillkommer, förutom din befintliga skuld och eventuell dröjsmåls­ränta. Om Svea tagit över kravet ska du inte betala skulden till Falu Energi & Vatten, utan till Svea som skickat inkasso­kravet.

Betalar du inte inkasso­kravet kan leveransen av den produkt eller tjänst som kravet gäller upphöra. När du reglerat din skuld och vill återfå leveransen igen tillkommer en avgift. Avgiften kan variera beroende på typ av produkt/tjänst.

Om du inte betalar trots inkassokrav kommer Svea ansöka om betalnings­föreläggande hos Kronofogden.

Jag har bytt elleverantör, varför får jag fakturor från er?

Om du bor i vårt område är vi ditt elnätsbolag. Vi är det företag som transporterar/överför elen till din bostad, det innebär att du får en faktura för ditt elnätsabonnemang och elöverföringen från oss. Elnätsbolag kan du inte välja själv utan beror på var i landet du bor, elleverantör kan du däremot välja själv.

Läs om skillnaden mellan nätägare, elproducenter och elhandlare.

På min faktura betalar jag för elöverföring. Vad är det?

Vi äger och sköter om elnätet. Du betalar för distribution, byggande, drift och underhåll av elnätet, mätaravläsning och kundtjänst. Kostnaderna fördelas mellan avgifterna för abonnemang (den fasta kostnaden) och överföring (den rörliga kostnaden).

Varför är elräkningen så hög?

Du faktureras den el som du förbrukat under den aktuella tidsperioden. För att sänka din elkostnad kan du se över om du har det mest fördelaktiga elavtalet eller göra förändringar i ditt hem för att sänka din elförbrukning.

Läs Energimyndighetens tips på hur du energieffektiviserar hemma Länk till annan webbplats.

Varför ska jag betala en transportavgift för sophämtningen?

Transportavgiften täcker kostnaden för uppbyggnaden av hela systemet. Från kärlet till sopbilen som hämtar var fjortonde dag. En avfallstaxa beräknas utifrån att alla är med och betalar solidariskt utifrån de faktiska kostnaderna. Avgiftsnivån är densamma oavsett var man bor i kommunen.

Vad är "nettobelopp"?

Nettobelopp är totalpriset exlusive moms.

Frågor och kontakt

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.