Fakturafrågor från kunder

Det blir lättare att betala fakturan genom att använda e-faktura eller autogiro. Här kan du läsa om hur du gör för att anmäla dig till dessa tjänster, eller få svar på vanliga frågor om din faktura.

För att se dina fakturor och få information om de är betalda eller inte kan du logga in på Mina Sidorlänk till annan webbplats

Om du inte hittar svar på din fråga på den här sidan, eller behöver beställa en kopia på din faktura, var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

Förenkla med e-faktura

E-faktura är det enklaste systemet. Du som kund får din faktura till internetbanken i stället för ett brev med posten. Fakturan visas elektroniskt i internetbanken med förifyllda betalnings­uppgifter. Efter godkännande från dig betalas fakturan automatiskt på förfallodagen. Du har alltid tillgång till fakturan där du är, genom uppkoppling till din internetbank, och som bonus är det bra för miljön!

Tänk på att om du väljer e-faktura krävs det att du står för abonnemanget hos oss.
Med e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.

Du beställer e-faktura från Falu Energi & Vatten genom din internetbank. Har du frågor som rör själva beställnings­förfarandet, kontakta bankens kundtjänst.

Anslut till autogiro

Med autogiro betalas din faktura per automatik direkt från ett föranmält konto. Du ger oss en fullmakt att dra pengar direkt från ett valt konto. Du behöver inte godkänna något, utan bara se till att det finns pengar på kontot. På så sätt missar du inte någon betalning.

Så här fungerar autogiro:

  1. Anmäl i din internetbank att du vill ha autogiro eller fyll i, skriv ut och underteckna blanketten Anmäla autogiro (pdf)PDF och skicka till angiven adress.
  2. Fakturan skickar vi hem i brevlådan, men på betalningsdagen dras pengarna automatiskt från det bankkonto du angett. Det spelar ingen roll vilken bank du är kund i, alla banker erbjuder autogiro.
  3. Vill du inte ha pappersfaktura i brevlådan, utan e-post istället? Det går bra, vi kan skicka en pdf-fil med e-post. Anmäl här till vilken e-postadess du vill ha fakturanöppnas i nytt fönster.
  4. Det enda du behöver se till är att det finns tillräckligt med pengar på kontot dagen före förfallodagen. På kontoutdraget, som du får från banken, kan du se att fakturan är betald. Om förfallodagen infaller en helgdag kommer beloppet att dras kommande vardag, eller någon dag efter det.

Frågor och svar om fakturor

Kan jag få en faktura istället för flera?

Ja, alla tjänster du har på en och samma adress samlas automatiskt på en gemensam faktura, om du inte sagt till att du vill ha det på annat sätt.

Vill du ha tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura kan du kontakta kundtjänst, så ordnar vi det. (Men har du e-faktura kan du inte få tjänster från flera olika adresser samlade på en och samma faktura.)

Kan jag få fakturan med e-post istället för vanlig post?

Du kan få fakturan som en bifogad fil (pdf) till en e-postadress istället för pappersfaktura i brevlådan. Anmäl här till vilken e-postadess du vill ha fakturanöppnas i nytt fönster.

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Om du är sen med att betala din faktura eller du inte betalar den alls, skickar vi en påminnelse till dig. För det tar vi ut en avgift på för närvarande 60 kronor.

Från företagskunder kommer vi från och med den 1 januari 2020 att ta ut en förseningsersättning på 450 kronor efter förfallodagen.

Om betalning ej sker trots påminnelse så går ärendet vidare till Svea som sköter vår inkasso­hantering. Det innebär i sin tur att extra avgifter tillkommer, förutom din befintliga skuld och eventuell dröjsmåls­ränta. Om Svea tagit över kravet ska du inte betala skulden till Falu Energi & Vatten, utan till Svea som skickat inkasso­kravet.

Betalar du inte inkasso­kravet kan leveransen av den produkt eller tjänst som kravet gäller upphöra. När du reglerat din skuld och vill återfå leveransen igen tillkommer en avgift. Avgiften kan variera beroende på typ av produkt/tjänst.

Om du inte betalar trots inkassokrav kommer Svea ansöka om betalnings­föreläggande hos Kronofogden.

Jag har bytt elleverantör, varför får jag fakturor från er?

Om du bor i vårt område är vi ditt elnätsbolag. Vi är det företag som transporterar/överför elen till din bostad, det innebär att du får en faktura för ditt elnätsabonnemang och elöverföringen från oss. Elnätsbolag kan du inte välja själv utan beror på var i landet du bor, elleverantör kan du däremot välja själv.

Läs om skillnaden mellan nätägare, elproducenter och elhandlare.

På min faktura betalar jag för elöverföring. Vad är det?

Vi äger och sköter om elnätet. Du betalar för distribution, byggande, drift och underhåll av elnätet, mätaravläsning och kundtjänst. Kostnaderna fördelas mellan avgifterna för abonnemang (den fasta kostnaden) och överföring (den rörliga kostnaden).

Varför är elräkningen så hög?

Du faktureras den el som du förbrukat under den aktuella tidsperioden. För att sänka din elkostnad kan du se över om du har det mest fördelaktiga elavtalet eller göra förändringar i ditt hem för att sänka din elförbrukning.

Läs Energimyndighetens tips på hur du energieffektiviserar hemmalänk till annan webbplats

Varför ska jag betala en transportavgift för sophämtningen?

Transportavgiften täcker kostnaden för uppbyggnaden av hela systemet. Från kärlet till sopbilen som hämtar var fjortonde dag. En avfallstaxa beräknas utifrån att alla är med och betalar solidariskt utifrån de faktiska kostnaderna. Avgiftsnivån är densamma oavsett var man bor i kommunen.

Vad är "nettobelopp"?

Nettobelopp är totalpriset exlusive moms.

Frågor och kontakt

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.