Nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.

Nu ger vi brandposterna lite kärlek!

Bilden visar en illustrationer på en brandpost med påkopplad slang

Under hösten kommer vi tillsammans med Räddningstjänsten Dala Mitt starta ett arbete med att testa kommunens brandposter. Uppdatera dig om hur arbetet kan påverka dig!

Brandposter är något som finns överallt, men som du inte lägger märke till i första taget. De är viktiga och vid behov är du glad att de finns där. Våra brandposter behövs för att vi ska ha en säker brandvattenförsörjning.

Hur jobbar vi?

Under september påbörjar räddningstjänsten arbetet som beräknas vara klar till hösten 2023. Arbete kommer att ta paus under vinterhalvåret.

Bakgrunden till varför vi testar brandposterna är dels att säkerställa räddningstjänstens behov av brandvattenförsörjning, dels att se till att vi följer Livsmedelverkets regler kring skydd mot sabotage och annan skadegörelse vid en dricksvattenanläggning.

Inför att vi ska testa brandposter i ett område skickar vi ut driftinformation via SMS. Du kan läsa mer om hur det fungerar här:

SMS om driftstörning

Det kommer även att finnas information på fev.se:

Driftinformation

Så kan du påverkas

När vi är ute i ditt område och testar brandposterna kan det förekomma störningar i dricksvattenleveransen. Du kan märka av arbetet genom ett kortare tryckfall och grumligt vatten. Vattnet kan även vara missfärgat en tid efter att vi är klara med arbetet. Sätt kallvattnet på rinn tills missfärgningen försvinner.

Tack för ditt tålamod!

Vi jobbar hårt för att minimera störningar, men vissa arbeten kan påverka dig som kund. En kortare stund. Vi är tacksamma för ditt tålamod!

Tillsammans skapar vi en ännu bättre stad att leva, bo och verka i.

Om du har frågor

Kontakta Kundtjänst på info@fev.se eller 023-77 49 00 om du har frågor om vårt arbete.