Nyheten är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.

Höga betyg för Falu Energi & Vatten i kundundersökningen

Falu Energi & Vatten får betyget MVG av kunderna i undersökningen för 2023. Detta efter att 600 kunder intervjuats. Totalt rankas FEV på plats 4 i Energibolagsindex.

Kundnöjdhetsindex hamnar på 79,28 där 100 är max.

- Vår vision är 100% nöjda kunder - idag och imorgon. FEV är en engagerad samhällsbyggare som med kundernas bästa i fokus skapar förutsättningar för ett enkelt och hållbart liv i vår kommun. Att våra kunder ger oss ett så gott betyg gör oss både glada och stolta, säger Johan Hedman, VD.

Kunderna har intervjuats inom områdena spontan uppfattning, tillgänglighet, bemötande, kompetens, tydlighet i besked och svar, information/hjälp vid störningar och problem, leveranssäkerhet, hemsidan, mina sidor, appen, fakturaförståelse, prisvärde och hur FEV agerar för ett miljömässigt och hållbart samhälle.

Om våra utvecklingsområden

I undersökningen kommer det fram en del önskemål kring hemsidan, Mina sidor och appen. FEV fortsätter att utveckla dessa tre områden för att kunderna en så bra upplevelse som möjligt.

- Vi arbetar hela tiden med att bli bättre! Till exempel tittar vi på lösningar för att kunna visa status för kundärenden på Mina sidor och förbättringar av app-upplevelsen, säger Johan Engström, tillförordnad marknadschef.

Det pågår också utvecklingsprojekt inom andra områden. Till exempel att byta ut alla elmätare hos kunderna. Den nya mätaren är förberedd för digitala tjänster som kan hjälpa dig att hitta energitjuvar i hemmet. Mätarbytet är också en insats för att förbereda elnäten på en mer energikrävande framtid.

I projektet Framtidens Främby utvecklas avloppsreningsverket i Främby till en modernare anläggning, som klarar en växande befolkning och hårdare miljökrav.

Några kommentarer från undersökningen:

Om vår tillgänglighet
”Personalen på återvinningscentralen är klockrena. De har inga problem med att ta tid från sitt arbete för att hjälpa en om man har några frågor.”

”För två veckor sedan ringde jag i ett ärende gällande elen. Jag kom fram snabbt”.

Om vårt bemötande
”De som kom och bytte vattenmätaren var trevliga och utförde sitt jobb snabbt.”

”De är trevliga i kundtjänst och priset har blivit lägre med Falupriset.”

Om driftstopp
”Jag hade problem med avloppet tidigare och har fått bra hjälp av dem i det ärendet.”

”De gånger jag lagt in ärenden och felanmälan har det gått på någon dag bara att få återkoppling. Mycket bra!”

Om appen
”Jag besöker appen varje månad för att se mina fakturor. Det finns mycket bra information man kan hitta där.”

”Den känns lite ostabil, det är lättare att få det gjort i webbläsaren.”

Om mina sidor
”Det är enkelt att se sin elförbrukning genom Mina sidor. Jag kan enkelt se när nästa sophämtning är också.”

”Mina sidor tenderar att endast fungera bättre i vissa webbläsare. Jag har behövt skifta lite mellan olika webbläsare för att få en bra upplevelse.”

Om undersökningen
Supportföretaget TMJ Group AB 2023 intervjuar 600 av FEV:s kunder. Av dessa är 10 procent företag, 90 procent privatkunder, 58 procent bor i tätort och 35 procent på landsbygd. Övriga landet 8 procent.