Dags att ladda - nytt nätverk för elbilsladdning!

Nu byter vår app för elbilsladdnig namn! Från Falun Charge & Drive till Dags att ladda. Med Dags att ladda kommer du som elbilsägare att kunna ladda bilen oavsett var det är dags att ladda – längs vägen, på stan, på jobbet och vid flerbostadshus.

Dags att ladda har hjärtat i Dalarna och är ett samarbete mellan Falu Energi & Vatten och Borlänge Energi. Vi slår ihop våra laddstationer till ett gemensamt nätverk för elbilsladdning. Med samma app och samma laddbricka kommer du som kund kunna ladda din bil i Falun och Borlänge. Både på våra publika laddstationer, men även hos de fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar som redan är anslutna till vårt öppna nätverk.

Fler laddstationer behövs

Mer än varannan ny personbil som registreras i Sverige idag är laddningsbar. I snabb takt växer en ny infrastruktur fram och det installeras laddstationer vid bostäder, offentliga parkeringar, arbetsplatser och längs trafikleder. I Falun och Borlänge har utbyggnaden av denna laddinfrastruktur kommit långt tack vare Falu Energi & Vatten och Borlänge Energi.

- Det är redan 13 år sedan vi installerade de första publika laddstolparna i centrala Falun. Nyligen passerade vi 1000 laddpunkter som vi byggt åt oss själva eller våra kunder, säger Daniel Asplund, produktchef för Laddinfrastruktur på Falu Energi & Vatten.

Att enkelt kunna hitta stationer och betala för laddning av sin elbil är numera helt avgörande. Den nya tjänsten Dags att ladda ska göra det så enkelt som möjligt för elbilister i Falun och Borlänge att ladda.

- Vi samlar laddning på stan, vid jobbet och vid flerbostadshus, i en och samma tjänst i både Borlänge och Falun. Dessutom gör vi det superenkelt att betala för laddning med vanligt betalkort för den som inte vill använda vår app eller laddbricka, förklarar Mattias Råbacka, enhetschef Energimarknad på Borlänge Energi.

Vad innebär det här för dig som elbilskund?

    • Under måndagen den 30 maj kommer våra publika laddstationer i Falun uppdateras. Det innebär en kortare driftstörning på våra laddstationer någon gång under dagen. Nästa gång du besöker en publik laddare kommer du märka att dekalerna för laddinformationen har ett nytt utseende.
    • Våra stationer står kvar där du är van att hitta dem, men kommer att få ett nytt utseende.
    • Du som redan har vår app Falun Charge & Drive och är registrerad användare, kommer automatiskt att få den nya appen nästa gång din mobil uppdaterar appar.
    • Om du redan har en Charge & Drive-laddbricka från oss kan du fortsätta använda den precis som tidigare, men nu dessutom på alla Dags alla ladda-stationer i Borlänge.
    • Önskar du beställa en Dags att ladda bricka kan du göra det genom att ladda ner appen via App Store eller Google Play.

    Ny kundsupport

    Om du behöver support vid våra laddstationer kan du vända dig till vårt nya kundcenter, dygnet runt alla dagar på året. Telefonnumret är 0766-00 11 01 och du kan förvänta dig hjälp av en norsktalande specialist hos vår partner Kople.

    Vad är Dags att ladda?

    Dags att ladda är ett öppet laddnätverk där fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, arbetsplatser, hotell, butiker och så vidare kan ansluta sina laddstationer. Vi tar hand om all administration kring kunder, betalning, laddbrickor, rapporter, dekaler och telefonsupport. Enklare blir det inte för den som har laddstationer på sin fastighet.

    Här kan du läsa mer om Dags att ladda