Nya app för att ladda - Monta

Under april kommer vi byta leverantör för hantering av betalning vid laddstationer. Det innebär att appen "Dags att ladda" stängs ner och ersättas med appen Monta.

Falu Energi & Vatten kommer fortsatt att äga och underhålla laddstationerna som tidigare, men för att hitta och betala vid stationerna behöver du ladda ner en ny app.

Att komma igång med nya appen Monta är enkelt och tar bara några minuter. Följ stegen nedan så ska du snart vara igång och kunna ladda!

Kom i gång med Monta

  1. Ladda ner appen för iOS eller Android. "Dags att ladda"-appen kommer att stängas ner när alla våra stationer är överflyttade till Monta och allra senast den 12 maj.
  2. Skapa ett konto och registrera betalmedel. Det gör du genom att klicka på "Jag" längst ner till höger. Klicka sedan på "Personlig Wallet" och registrera ett betalkort.
  3. Börja ladda! Publika stationer syns på kartan när du öppnar appen. På privata stationer startar du laddning genom att scanna eller blippa telefonen mot QR-koden på laddaren.

Frågor och svar om Monta-appen.

Här hittar du svar på de vanligaste funderingarna i Monta-appen. I Montas hjälp-center (Obs! Engelska) hittar du fler frågor och svar. Läs mer här Länk till annan webbplats.

Vilka är fördelarna med bytet?

Den nya appen har ett antal nya funktioner som gör livet med elbil lättare för dig som kund, bland annat:

  • Starta laddning genom att "blippa" din telefon mot QR-koden
  • Auto Charge som gör att du kan starta laddning direkt genom att koppla i sladden (fungerar på utvalda laddboxar)
  • Möjlighet att koppla din bil och välja hur mycket du ska ladda
  • Tillgång till över 600 tusen laddare runtom Europa

Kan jag koppla min befintliga laddnyckel?

Det går att koppla ihop ditt konto med din befintliga laddnyckel från "Dags att ladda". Beroende på vilket typ av bricka och vilket telefon du har kan det finnas olika sätt att koppla ihop dem. Vi rekommenderar att du testar i följande ordning:

  1. Klicka på "Jag" längst ner i högra hörnet och sedan på kortet för din personliga Wallet. En bit ned klickar du på ""+"-tecknet under "Laddningsnycklar".
  2. Testa först alternativet "Läs NFC-nyckel". Håll din bricka mot telefonen. Beroende på vilket telefon du har sitter chippet för detta på olika ställen, så prova runt på olika delar av telefonen.
  3. Om det inte funkar behöver du göra kopplingen vid en laddstationen kopplad till Monta, till exempel Falu Energi & Vattens publika stationer i kommunen. Navigera till samma meny när du är vid laddstationen, välj "Parkoppla via laddningspunkt" och följ instruktionerna i appen

Kommer jag fortfarande åt samma laddstationer?

Ja, alla stationer som ligger i "Dags att ladda" kommer att flyttas över till Monta.

När kommer jag kunna börja använda Monta?

Alla stationer flyttas över under mars. Både våra publika stationer men också laddare hos företag och bostadsrättsföreningar som köpt laddlösning från oss.

Hur vet jag om en station är flyttad till Monta?

När en station är flyttad syns den inte längre på kartan i "Dags att ladda"-appen. Då ser du den i Monta-appen. Du ser också att dekalen på laddstationen är utbytt till Monta.

Vad händer med Dags att ladda?

Vi kommer att stänga ner appen Dags att ladda när alla stationer är överflyttade. Det kommer att ske under april eller maj.

Kommer priserna att ändras?

Flytten till Monta kommer inte att påverka prissättningen på laddning på stationerna. Om priser på stationer ändras beror det på andra faktorer som gör att vi eller våra stationsägare behöver justera priset.

Jag har köpt en hemmaladdare i paketet Stora Stöten. Vad händer med min rabatt?

Vi kommer i den mån det går flytta över rabatten till ditt nya konto. Om du registrerar dig i Monta med en annan e-postadress eller telefonnummer kommer den inte följa med. Vi ber dig då ringa vår kundtjänst på 023–77 49 00 så aktiverar vi den igen.