Nya app för att ladda - Monta

Under mars kommer vi byta leverantör för hantering av betalning vid laddstationer. Det innebär att appen "Dags att ladda" stängs ner och ersättas med appen Monta.

Det här gör vi för att att vår nuvarande "Dags att ladda"-leverantör stänger ner delar av sin verksamhet. Men också för att vi alltid vill kunna erbjuda den bästa lösningen till dig som kund.

Vi kommer framöver att samarbeta med ett företag som heter Monta. De har sitt huvudkontor i Danmark och är idag är en av Europas största företag för hantering av laddstationer. De har stöd för nästan alla laddboxar på marknaden.

För dig innebär bytet flera fördelar:

  • Mer funktionalitet. Montas plattform har flera funktioner vi tidigare inte kunnat erbjuda.
  • Mer användarvänligt. Plattformen är lättanvänd och har flera smarta lösningar för att snabbt komma i gång med laddning för elbilister.
  • Hög utvecklingstakt. Nya funktioner utvecklas i snabb takt.

Vad händer nu?

Vi kommer att flytta över era stationer med befintlig funktionalitet, men vi vill gärna diskutera med dig om det är några av de nya tjänster som passar just din laddstation! Innan flytten sker så ringer vi dig och bestämmer ett datum för flytten samt pratar igenom om det är någon ny funktion du önskar.

Inför flytten behöver du:

1. Koppla bankkonto till ditt Team

a) Logga in på app.monta.app. Gå till "Inställningar" längst till höger.

b) Välj "Lägg till ny" under sektionen för Bankkonto.

c) Ange ert IBAN-nummer och spara informationen

d) Kontrollera under Team-information att ert Momsnummer, eventuella Ordernummer samt kontaktuppgifter till ekonomiansvarig är korrekt och ändra vid behov

2. Informera anställda/medlemmar om den nya appen. Vi har tagit fram ett förslag på utskick som finns i den e-post vi skickade om bytet till Monta. Där finns instruktioner för hur man kommer igång med appen.

Frågor och svar om Monta-appen.

Här hittar du svar på de vanligaste funderingarna i Monta-appen. I Montas hjälp-center (Obs! Engelska) hittar du fler frågor och svar. Läs mer här Länk till annan webbplats.

När kommer flytten till Monta att ske?

Vi kommer att göra detta i nära dialog med dig och vid ett tillfälle som passar. Bytet behöver ske under februari och mars. Överflytten tar bara några timmar, och sköts av oss. Vi kommer att hålla dig informerade, och vi kommer att sätta ut nya dekaler på laddarna där det är tydligt att de är överflyttade till Monta.

Hur vet våra elbilister att vi byter system?

Privat laddning: Vi har sammanställt ett mail med information som vi ber dig skicka ut till BRF-medlemmar eller anställda. Där framgår hur de laddar ner appen, skapar ett konto och får tillgång till laddarna.

Publik laddning: Vi kommer att göra två utskick till alla sju tusen "Dags att ladda"-användare och informera om att vi byter app. På laddstationerna kommer vi också att sätta upp nya dekaler som hänvisar till korrekt information. Laddstationen kommer även ha en dekal från Monta med en QR-kod som används för att starta laddningen.

Kan vi fortsätta med "Dags att ladda"?

Nej, alla stationer som ligger i "Dags att ladda" kommer att flyttas över till Monta.

Hur gör jag en utbetalning av pengar i vår "Wallet"?

Med Monta samlas alla transaktioner på Team Wallet. Detta gäller både intäkter från laddning men därifrån dras också kostnaden för prenumerationen. Du väljer själva när ett uttag görs från Wallet, och pengarna betalas då ut till valt bankkonto.

  1. Gå in under fliken "Team Wallet".
  2. Klicka på de tre prickarna bredvid knappen "Exportera" och välj "Gör uttag".
  3. Ange det belopp du vill ta ut och se till att kontouppgifterna är rätt. Klicka på "Gör uttag".
  4. Pengarna kommer betalas ut till angivet bankkonto inom några dagar.

Det går också att schemalägga utbetalningar. Detta går just nu endast att göra i appen. Du behöver vara Adminstratör för Teamet. Klicka på "Jag" nere till höger och "Gör uttag". Välj Autouttag uppe till höger och Aktivera autouttag.

Hur ändrar jag pris på laddningen?

  1. Välj fliken "Prisgrupper"
  2. Välj mellan Offentliga prisgrupper och Medlemsprisgruppen.
    Offentliga prisgrupper är det pris som personer som inte är medlem i Team-et betalar.
    Medlemsprisgrupper är de pris som medlemmar betalar.
  3. För att ändra ett pris klickar du på "Redigera" under en prisgrupp. Ställ in det nya priser och spara inställningen. Här finns flera komponenter som går att använda.
    För destinationsladdning rekommenderar vi att använda ett pris på X kr/kWh, alternativt ett pris per kWh som följer spotpriset. Det senare kan vara bra för att vara säker på att täcker kostnader, men kan bli svårare att förstå för elbilisten som laddar.

Om du har frågor om prissättning är du alltid välkomna att kontakta oss på energitjanster@fev.se

Hur ändrar jag vem som har tillgång till laddstationerna?

Med Monta finns flera verktyg som hjälper dig bestämma vem som har möjlighet att ladda på stationerna. Kunder med helt publika stationer ställer vi in som öppna och synliga på kartan.

För BRF'er och företag som vill erbjuda laddning bara till sina anställda/medlemmar är standardinställningen att dessa fortfarande är öppna för alla, men att de är dolda från kartfunktionen.

Det går att i efterhand gå in och justera dessa inställningar själv. Det första du gör är att välja om stationen ska vara Privat eller Offentlig. På en Offentlig station kan vem som helst ladda till priset satt i den publika prisgruppen. På Privata stationer kan bara personer som är Medlemmar i Team-et ladda.

Gör så här:

  1. Välj Publik eller Offentlig.
    Välj "Team" i vänstermenyn och sedan "Laddpunkter". Klicka på "Åtgärder" uppe till höger och "Bulkåtkomst". Där kan du välja Privata eller Offentliga. Det är möjligt att ha olika inställningar på olika stationer på samma site. Det ändras per laddpunkt under "Funktioner för laddpunkt"
  2. Välj synlighet på kartan. Det är möjligt att ha Publika stationer som är öppen för alla men som inte är synlig på kartan. Det är till exempel lämpligt om det finns laddplatser på en stängd parkeringen och för att undvika administrationen med att hantera Medlemmar i Teamet. Detta görs under "Laddpunkter" i vänstermenyn -> välj aktuell laddplats -> "Visa på kartan" under Inställningar
  3. Det är också möjligt att ge en enskild Medlem till enskilda laddpunkter. Detta görs genom att på in på "Medlemmar" och välja en individuell Medlem. Längst ner under "Tillgång till laddpunkt" kan du sedan välja vilken eller vilka av Temats laddpunkter personen ska ha tillgång till.

Hur bjuder jag in en medlem?

Medlemmar är en funktion som hanterar lite olika saker beroende på laddstationens tillgänglighetsinställningar (se ovan).

För offentliga stationer så laddar medlemmar till en annan prisgrupp, och ingen hantering av inbjudningar krävs för att elbilister ska kunna ladda.

På Privata stationer är det däremot bara medlemmar som kan starta en laddsession, så om du aktiverar den funktionen behöver du bjuda in behöriga personer enligt något av flödena nedan.

Det finns två sätt för nya medlemmar att bli del av en grupp. Enklast är att ha en inbjudningskod som delas med de personer som ??????????? Vad ska stå här????

Skicka en inbjudan till en specifik medlem:

  1. Klicka på "Medlemmar" under ert BRF/Företagsnamn och sedan på "Bjud in nu medlem" högt upp till höger
  2. Välj "Bjud in Teammedlem"
  3. Skriv in användarens e-post eller telefonnummer. Om användaren finns kommer systemet automatiskt att hitta denna. Om användaren inte finns går det en inbjudan till telefonnummer eller e-post
  4. Välj om det ska vara en medlem (får behörighet att ladda på era stationer) eller Admin (får inlogg till portalen och får ändringsbehörigheter där)
  5. Ange om medlemmen ska betala ert standard-pris eller vara en del av en annan prisgrupp (om ni satt upp detta)
  6. Klicka på bjud in

Låt personer ansöka om att bli medlem:

  1. Gå till "Inställningar" i menyn under ditt BRF/Företagsnamn
  2. Under Teaminfo hittar du ett fält som heter "Anslutningskod". Kopiera anslutningskoden och skicka ut den till de som kan tänkas vilja bli medlemmar (till exempel till alla på företaget eller BRF-ens mail-lista till alla medlemmar). Nedan finner du ett förslag på utskick som beskriver hur processen går till.
  3. Under "Andra inställningar" längst ner på samma sida går det att godkänna medlemmar automatiskt om du litar på att bara relevanta personer kommer att ansöka och du vill skynda på processen för när de får tillgång. Fördelen med detta är att de kan börja ladda direkt när de står vid laddaren och att det blir mindre administration för dig, medan nackdelen är att det finns en risk att obehöriga blir medlemmar.

Förslag på utskick till medlem

Här finns ett förslag på utskick till era medlemmar. Ersätt### med inbjudningskoden och välj en av de två sista meningarna beroende på vad du väljer för godkännandeprocess:

Hej!
För att bli medlem måste du först
ladda ner Monta-appen och skapa ett konto.

Sedan gör du så här:

  1. Klicka på "Laddare" längst ner och sedan på "Team" högst upp till höger.
  2. Välj sedan "+" och "Gå med i ett Team.
  3. Fyll i koden ####, skriv en eventuell kommentar och skicka förfrågan.

Vi kommer att granska din ansökan så snabbt vi kan och när den är godkänd kan du börja ladda.