Felanmälan av gatubelysning

Har du upptäckt trasiga gatljus? Här kan du felanmäla driftstörningar på gatubelysningen.

Vi har ingen aktiv driftövervakning av gatubelysningen. Därför är det viktigt att du felanmäler om du upptäcker brister. Ni som är medborgare i kommunen är en viktig del i vårt arbete för att upptäcka fel.

Så underhåller vi gatubelysningen

Brister och lampor ur funktion åtgärdar vi löpande eller periodvis beroende på hur brådskande det är.

  • Vi åtgärdar snarast möjligt brister som innebär elfara eller där många sammanhängande lampor är ur funktion.
  • Vid felanmälan av enstaka lampor åtgärdar vi det periodvis med jämna mellanrum några gånger om året.

Felanmälan

För att felanmäla använder du Falu kommuns digitala tjänst och väljer Belysning:

Felanmäl gatubelysning hos Falu kommun Länk till annan webbplats.

För att underlätta behandlingen av ärendet och kunna utföra rätt åtgärd direkt är det bra om du bifogar bilder och beskriver felet så utförligt som möjligt. Om du bifogar både en närbild och en bild där den omgivande miljön syns ser vi snabbare vad ärendet gäller och var det är.

Falu Energi & Vatten sköter om majoriteten av gatljusen i Falu kommun, på uppdrag av kommunen. I de fall enskilda väghållare eller Trafikverket ansvarar för belysningen skickar Falu Energi & Vatten vidare din anmälan till rätt anläggningsägare.

Felanmäl enklare via mobiltelefon

En enkel väg att felanmäla via mobiltelefonen är att ladda ned appen i Appstore eller Google Play, sök efter "Felanmälan Falun".

Frågor och svar om gatljus

Hur arbetar ni när ett helt område släcks ner?

När ett område rapporteras som släckt åker vi snarast möjligt ut för att söka efter felet. Först lokaliserar vi var felet finns. Är det ett stort fel, som till exempel ett kabelfel, krävs det större åtgärder. Vår förhoppning är, som alltid, att försöka lösa det så fort som möjligt. Vi hoppas att Faluborna har förståelse för att det ibland tar lite längre tid.

Varför lyser gatljusen på dagen, men inte på kvällen?

För att vi ska kunna lokalisera ett fel på dagen, måste vi tända belysningen, det hjälper oss i felsökningen. Slocknar lamporna på natten så beror det på ett fel.

Varför kan det ta längre tid att åtgärda felet?

Vi vill såklart hitta felet och åtgärda det så snabbt som möjligt men ibland tar det tid att lokalisera var felet är. Vi har långa elkablar under mark och för att hitta ett kabelbrott måste vi börja från en punkt och jobba oss vidare. Men vi jobbar alltid för att lösa problemet så fort det bara går.

När det handlar om att laga enskilda lampor, vilket sker några gånger om året, får man tänka på att det är en balans mellan gatubelysningens funktion och kommuninvånarnas ekonomi.

Frågor och kontakt

Om du inte kan använda den digitala tjänsten eller har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst per telefon 023-77 49 00 under kontorstid.