- Startsida
- Om oss
- Kontakta oss
- Felanmälan
- Felanmälan elnät
Felanmälan av elnät
Du kan felanmäla driftstörningar på elnätet dygnet runt. Om ditt ärende är akut ska du ringa oss för snabbast hjälp.
Om du har strömavbrott och det är akut når du oss på telefon 023-77 49 00. Du kan ringa dygnet runt. Utanför kontorstid är det endast telefon som gäller. Om felet inte är akut kan du göra en felanmälan via formuläret längre ner på sidan.
Innan du gör en felanmälan
Strömavbrott orsakas ofta av fel i din egen elanläggning. Det finns några saker som du kan kontrollera själv innan du gör en felanmälan.
- Är huvudsäkringarna hela?
Byt ut säkringarna och se om strömmen kommer tillbaka. - Har jordfelsbrytaren löst ut?
Skruva ur alla gruppsäkringar (OBS: inte huvudsäkringarna) på elcentralen och slå till jordfelsbrytaren. Skruva sedan i en säkring i taget tills jordfelsbrytaren löser ut. Den säkring som får jordfelsbrytaren att lösa ut är den grupp det är fel på. Kontakta elinstallatör för felavhjälpning. - Har din granne ström?
Om grannen har ström ligger felet i din egen anläggning. Saknar grannen också ström är det troligen fel på vårt elnät. Gör en felanmälan till oss. - Jobbar någon redan på felet?
Innan du gör en felanmälan, kom ihåg att kontrollera att vi inte redan känner till felet genom att titta under aktuell driftinformation.
Har du strömavbrott? Kolla detta när strömmen gått (pdf Pdf, 138.9 kB, öppnas i nytt fönster.)
Formulär för felanmälan
Fyll i uppgifterna i formuläret för att anmäla fel på elnätet. Om du skickar in formuläret utanför vår kontorstid tar vi emot det följande vardag. Så vid akuta ärenden utanför kontorstid - ring oss!
Fält markerade med * är obligatoriska.
Avbrottsersättning
Om du har drabbats av ett sammanhängande elavbrott som varat mer än 12 timmar har du normalt sett rätt till avbrottsersättning.
Du behöver inte ansöka om att få ersättning. Pengarna kommer att utbetalas automatiskt inom 6 månader.
Frågor och kontakt
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.